Lasten ja nuorten poliklinikat ovat siirtyneet digiaikaan: sähköisten terveyspalvelujen käyttöönoton tiekartta
Lintula, Mari; Rauhala, Johanna (2022)
Lintula, Mari
Rauhala, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110936
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollossa palveluita ollaan siirtämässä korjaavista palveluista kohti ennakoivia, ennaltaehkäiseviä ja omahoidollisia palveluita. Digitalisaatio on yksi keskeisimpiä globaaleista ilmiöistä ja terveydenhuollossa tämä on jo johtanut moniin merkittäviin muutoksiin. Terveyspalvelujen sähköistämisessä ollaan jo niin pitkällä, että palvelujen saatavuudesta sähköisesti on tullut välttämätöntä ja niiden käyttöön suhtaudutaan myönteisesti. Sähköiset palvelut ovat jo tulleet osaksi teveydenhuoltoa ja niiden on ajateltu olevan yksi ratkaisu palvelujen kasvavaan kysyntään ja väheneviin resursseihin. Sähköisten terveyspalveluiden käyttöönotto on kuitenkin koettu hankalaksi eikä niiden vakiinnuttaminen käytäntöön käy helposti.
HUS Hyvinkään sairaanhoitoalueen Lasten ja nuorten poliklinikoilla käyttöönotetiin videovastaanotto, Lasten astma-digihoitopolku sekä sähköinen ajanvaraus. Tässä opinnäytetyössä kuvataan kyseiset käyttöönottoprosessit ja pyritään vastaamaan kysymykseen: Miten sähköisiä terveyspalveluita voidaan ottaa käyttöön onnistuneesti? Opinnäytetyön tavoitteena on laatia tiekartta käyttöönottoja helpottamaan.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa yhdistyy tiedon tuottaminen ja toimintojen kehittäminen yhdessä työyksikön henkilöstön kanssa. Opinnäytetyön tekijät toimivat käyttöönottoprosesseissa kehittäjinä ja kohdeyksikön henkilöstö osallistuu käyttöönottoprosesseihin niiden kaikissa vaiheissa. Työn teoreettisessa osassa perehdytään aikaisempaan tutkimus- ja teoriatietoon terveydenhuollon sähköisistä palveluista ja niiden käyttöönotosta sekä muutosjohtamisesta. Toiminnallisessa osassa kuvataan ja tulkitaan käyttöönottoprosesseja kohdeyksikössä. Aikaisempi tutkimus- ja teoriatieto sekä tässä tutkimuksessa saadut havainnot ja tulkinnat yhdistetään tuloksiksi ja johtopäätöksiksi. Lopuksi laaditaan “Sähköisten terveyspalvelujen käyttöönoton tiekartta”.
Tulosten perusteella onnistuneessa käyttöönottoprosessissa korostuu hyvä suunnittelu, henkilöstön riittävä kouluttaminen, tehokas tiedottaminen, riittävät resurssit ja johdon tuki. Tulosten pohjalta laadittiin tiekartta käyttöönottoja helpottamaan ja kehittämään. Tiekartta pyrkii tuomaan esiin näkökulmia ja kohtia, jotka korostuvat käyttöönotoissa.
HUS Hyvinkään sairaanhoitoalueen Lasten ja nuorten poliklinikoilla käyttöönotetiin videovastaanotto, Lasten astma-digihoitopolku sekä sähköinen ajanvaraus. Tässä opinnäytetyössä kuvataan kyseiset käyttöönottoprosessit ja pyritään vastaamaan kysymykseen: Miten sähköisiä terveyspalveluita voidaan ottaa käyttöön onnistuneesti? Opinnäytetyön tavoitteena on laatia tiekartta käyttöönottoja helpottamaan.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa yhdistyy tiedon tuottaminen ja toimintojen kehittäminen yhdessä työyksikön henkilöstön kanssa. Opinnäytetyön tekijät toimivat käyttöönottoprosesseissa kehittäjinä ja kohdeyksikön henkilöstö osallistuu käyttöönottoprosesseihin niiden kaikissa vaiheissa. Työn teoreettisessa osassa perehdytään aikaisempaan tutkimus- ja teoriatietoon terveydenhuollon sähköisistä palveluista ja niiden käyttöönotosta sekä muutosjohtamisesta. Toiminnallisessa osassa kuvataan ja tulkitaan käyttöönottoprosesseja kohdeyksikössä. Aikaisempi tutkimus- ja teoriatieto sekä tässä tutkimuksessa saadut havainnot ja tulkinnat yhdistetään tuloksiksi ja johtopäätöksiksi. Lopuksi laaditaan “Sähköisten terveyspalvelujen käyttöönoton tiekartta”.
Tulosten perusteella onnistuneessa käyttöönottoprosessissa korostuu hyvä suunnittelu, henkilöstön riittävä kouluttaminen, tehokas tiedottaminen, riittävät resurssit ja johdon tuki. Tulosten pohjalta laadittiin tiekartta käyttöönottoja helpottamaan ja kehittämään. Tiekartta pyrkii tuomaan esiin näkökulmia ja kohtia, jotka korostuvat käyttöönotoissa.