Nuorten lisääntynyt radiohiljaisuus : keinoja mediayhtiö Bauer Medialle tavoittaa nuorta yleisöä
Uusi-Kraapo, Kaisa (2022)
Uusi-Kraapo, Kaisa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010699
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla mediayhtiö Bauer Media voisi jatkossakin houkutella nuorta yleisöä kanaviensa alustoille. Työ lisäsi myös kohderyhmän tuntemista. Aihetta lähestyttiin kirjallisuuslähteiden lisäksi haastattelemalla kahta radioalan ammattilaista sekä 15–24-vuotiaita nuoria.
Opinnäytetyön edetessä löytyi tiettyjä avainasemassa olevia teemoja, joista löytyi viisi keinoa nuoren yleisön tavoittamiseen: 1. Radiokanavan jalkautuminen sosiaaliseen mediaan, jossa ollaan mukana ilmiöissä yhdessä nuorten kanssa 2. Kohderyhmälle RadioPlay-sovelluksen esille tuominen 3. Nuorten arkea lähellä olevien aiheiden käsittely ja niistä puhuminen nuoren yleisön arvoja kunnioittaen 4. Samaistuttavat juontajat studiossa 5. Kanavan luominen yhteisöksi.
2020-luvulla trendikäs radiokanava on nuorten ilmiöissä mukana oleva hybridimedia, joka luo nuorelle tunteen yhteenkuuluvuudesta. Nuoria tavoittelevalla kanavalla juontaja on sisällöntekijä, joka elää ja hengittää kohderyhmänsä kanssa samaa arkea.
Nuorisokanavan kohdalla on otettava huomioon sama asia kuin muutakin mediaa tehdessä: oma kohderyhmä on tunnettava, jotta osataan tehdä puhuttelevaa ja sitouttavaa sisältöä.
Opinnäytetyön edetessä löytyi tiettyjä avainasemassa olevia teemoja, joista löytyi viisi keinoa nuoren yleisön tavoittamiseen: 1. Radiokanavan jalkautuminen sosiaaliseen mediaan, jossa ollaan mukana ilmiöissä yhdessä nuorten kanssa 2. Kohderyhmälle RadioPlay-sovelluksen esille tuominen 3. Nuorten arkea lähellä olevien aiheiden käsittely ja niistä puhuminen nuoren yleisön arvoja kunnioittaen 4. Samaistuttavat juontajat studiossa 5. Kanavan luominen yhteisöksi.
2020-luvulla trendikäs radiokanava on nuorten ilmiöissä mukana oleva hybridimedia, joka luo nuorelle tunteen yhteenkuuluvuudesta. Nuoria tavoittelevalla kanavalla juontaja on sisällöntekijä, joka elää ja hengittää kohderyhmänsä kanssa samaa arkea.
Nuorisokanavan kohdalla on otettava huomioon sama asia kuin muutakin mediaa tehdessä: oma kohderyhmä on tunnettava, jotta osataan tehdä puhuttelevaa ja sitouttavaa sisältöä.