Virtuaalisen oppimisympäristön kehittäminen
Syväjärvi, Olavi (2022)
Syväjärvi, Olavi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211101
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun auto- ja työkonetekniikan laboratoriolle. Työn tavoitteena oli valmistaa VR-lasien avulla toimiva virtuaalinen oppimisympäristö sekä perehtyä sen tekemisen haastavuuteen. Taustaongelmana on se, että kaikkia opetettavia asioita ei ole helppo saada fyysisesti auto- ja työkonetekniikan laboratorion tiloihin kokonsa tai hintansa takia, ja laboratoriotyön lähiopetus on myös ollut haastavaa meneillään olevan covid-19-pandemian aikana.
Opinnäytetyö aloitetaan johdannolla ja opettamisen teoriaan tutustumisella, ja sen jälkeen tutkitaan virtuaalitodellisuuden historiaa, nykyhetkeä sekä arvioita tulevaisuudesta. Tämän jälkeen selvitetään virtuaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksia auto- ja työkonetekniikan laboratorion opetuksessa. Opinnäytetyön loppuvaiheessa keskitytään virtuaalisen oppimisympäristön kehittämiseen Unity-pelimoottorilla ja siihen liittyvään prosessiin.
Lopputuloksena saatiin virtuaalilaseilla toimiva Unity-pelimoottorilla luotu oppimisympäristö, jota voidaan käyttää niin demonstraationa kuin myös pohjana uusille oppimisympäristöille. Myös monia erilaisia pienempiä ongelmakohtia sekä kysymyksiä ratkottiin opinnäytetyön yhteydessä.
Opinnäytetyö aloitetaan johdannolla ja opettamisen teoriaan tutustumisella, ja sen jälkeen tutkitaan virtuaalitodellisuuden historiaa, nykyhetkeä sekä arvioita tulevaisuudesta. Tämän jälkeen selvitetään virtuaalisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksia auto- ja työkonetekniikan laboratorion opetuksessa. Opinnäytetyön loppuvaiheessa keskitytään virtuaalisen oppimisympäristön kehittämiseen Unity-pelimoottorilla ja siihen liittyvään prosessiin.
Lopputuloksena saatiin virtuaalilaseilla toimiva Unity-pelimoottorilla luotu oppimisympäristö, jota voidaan käyttää niin demonstraationa kuin myös pohjana uusille oppimisympäristöille. Myös monia erilaisia pienempiä ongelmakohtia sekä kysymyksiä ratkottiin opinnäytetyön yhteydessä.