Suoratoimitus liiketoimintamallina : aloittelevan verkkokauppiaan näkökulma
Koort, Camilla (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on avata aloittelevan verkkokauppiaan näkökulmaa suoratoimitukseen perustuvasta liiketoiminnasta. Näkökulma perustuu kirjoittajan itsensä havainnointiin ja oppimaansa.
Tavoitteena oli luoda tutkielma, joka vastaa yleisimpiin kysymyksiin liittyen suoratoimitusmalliseen liiketoimintaan. Opinnäytetyö antaa tukea kyseiseen liiketoimintaan kiinnostuneille tai sen aloittamista harkitseville. Tutkielmassa on hyödynnetty korkeakoulun oppeja, sekä siinä käytettiin aiheeseen liittyvää lähdekirjallisuutta.
Tutkielman alussa kerrotaan, miten sähköinen liiketoiminta on alun alkaen mahdollistunut ja mitkä teknologiateollisuuden historialliset askeleet olivat merkittävimmät sähköisen liiketoiminnan kehitykselle. Tätä haluttiin tuoda esille, koska opinnäytetyössä nähtiin merkittäväksi havainnollistaa, miten sähköinen ja maailmanlaajuinen verkkokauppaliiketoiminta sai alkunsa.
Tuloksena syntyi tukimateriaali, jossa on kattavaa tietoa historiasta käytännön tekemiseen. Työssä avataan keskeisimmät tiedot hyödyllisiksi koetuista työkaluista verkkokaupan tueksi ja lopussa perehdytään Alex Osterwalderin kehittämän business model canvas -työkaluun, joka on strategisen mallintamisen hyödyllinen työkalu. Työssä käsitellään myös verkkokaupan luomisprosesseja ja Shopify verkkokauppa-alustan mahdollisuuksia.
Tavoitteena oli luoda tutkielma, joka vastaa yleisimpiin kysymyksiin liittyen suoratoimitusmalliseen liiketoimintaan. Opinnäytetyö antaa tukea kyseiseen liiketoimintaan kiinnostuneille tai sen aloittamista harkitseville. Tutkielmassa on hyödynnetty korkeakoulun oppeja, sekä siinä käytettiin aiheeseen liittyvää lähdekirjallisuutta.
Tutkielman alussa kerrotaan, miten sähköinen liiketoiminta on alun alkaen mahdollistunut ja mitkä teknologiateollisuuden historialliset askeleet olivat merkittävimmät sähköisen liiketoiminnan kehitykselle. Tätä haluttiin tuoda esille, koska opinnäytetyössä nähtiin merkittäväksi havainnollistaa, miten sähköinen ja maailmanlaajuinen verkkokauppaliiketoiminta sai alkunsa.
Tuloksena syntyi tukimateriaali, jossa on kattavaa tietoa historiasta käytännön tekemiseen. Työssä avataan keskeisimmät tiedot hyödyllisiksi koetuista työkaluista verkkokaupan tueksi ja lopussa perehdytään Alex Osterwalderin kehittämän business model canvas -työkaluun, joka on strategisen mallintamisen hyödyllinen työkalu. Työssä käsitellään myös verkkokaupan luomisprosesseja ja Shopify verkkokauppa-alustan mahdollisuuksia.