Projektioppimisen kokeilu osallisuuden edistäjänä ammatillisissa opinnoissa
Salovaara, Niina (2022)
Salovaara, Niina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010811
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on ollut jatkuvassa muutoksessa viimeisten vuosien aikana. Vuonna 2018 tehty ammatillinen reformi nosti esiin opiskelijoiden yksilölliset opintopolut. Hajanaiset ja vaihtuvat opiskelijaryhmät ammatillisessa koulutuksessa haastavat opiskelijoiden osallisuuden kokemusta koulutuksen näkökulmasta.
Kehittämistehtävässäni kokeilin projektioppimista pedagogisena lähestymistapana. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opiskelijat suunnittelivat, toteuttivat ja arvioivat ehkäisevän päihdetyön projektin Satakunnan koulutuskuntayhtymän Ulvilan yksikössä. Tavoitteeni oli selvittää edistääkö projektioppiminen osallisuuden kokemusta ja tuottaa uutta toimintaa oppilaitoksen hyvinvoinnin vuosikelloon opiskelija lähtöisesti sekä selvittää voidaanko projektioppimisen keinoin luoda oppilaitoksen sisälle uudenlainen oppimisympäristö.
Kokeilu osoitti osallisuuden kokemuksen vahvistuvan projektioppimisen myötä, lisäksi opiskelijat kehittivät omaa osaamistaan laajasti projektitoiminnan avulla. Kokeilu osoitti myös oppilaitoksen sisällä tehtävän projektin monipuolisuuden ja moniammatillisuutta voidaan myös luoda sekoittamalla erialojen opiskelijoita saman projektin eri osa-alueisiin.
Projektioppimisen kokeilusta on koottu tiivistetty ohjeistus Satakunnan koulutuskuntayhtymän sisäiseen käyttöön oppaaksi ja innostuttajaksi kaikille opettajille.
Kehittämistehtävässäni kokeilin projektioppimista pedagogisena lähestymistapana. Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opiskelijat suunnittelivat, toteuttivat ja arvioivat ehkäisevän päihdetyön projektin Satakunnan koulutuskuntayhtymän Ulvilan yksikössä. Tavoitteeni oli selvittää edistääkö projektioppiminen osallisuuden kokemusta ja tuottaa uutta toimintaa oppilaitoksen hyvinvoinnin vuosikelloon opiskelija lähtöisesti sekä selvittää voidaanko projektioppimisen keinoin luoda oppilaitoksen sisälle uudenlainen oppimisympäristö.
Kokeilu osoitti osallisuuden kokemuksen vahvistuvan projektioppimisen myötä, lisäksi opiskelijat kehittivät omaa osaamistaan laajasti projektitoiminnan avulla. Kokeilu osoitti myös oppilaitoksen sisällä tehtävän projektin monipuolisuuden ja moniammatillisuutta voidaan myös luoda sekoittamalla erialojen opiskelijoita saman projektin eri osa-alueisiin.
Projektioppimisen kokeilusta on koottu tiivistetty ohjeistus Satakunnan koulutuskuntayhtymän sisäiseen käyttöön oppaaksi ja innostuttajaksi kaikille opettajille.