Esihenkilö työhyvinvoinnin edistäjänä Palkeissa
Toroska, Hanna (2022)
Toroska, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110916
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli antaa kehittämisehdotuksia esihenkilöille työhyvinvoinnin edistämiseksi ja ylläpitämiseksi Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksessa eli Palkeissa. Hyvinvoiva henkilöstö on tehokkaan ja kannattavan organisaation edellytys. Esihenkilöllä on merkittävä rooli työntekijän työhyvinvoinnin edistämisessä ja ylläpitämisessä. Kehittämisehdotusten täytäntöönpano jäi tämän kehittämistyön ulkopuolelle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui esihenkilön tavoista vaikuttaa työntekijän työhyvinvointiin. Kuuntelu, keskustelu, kannustus, palaute, arvostus, motivointi, avoin viestintä, työkuorman tasaaminen, oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu, ristiriitatilanteisiin puuttuminen ja esihenkilön oma esimerkki ovat keinot, joilla esihenkilö voi edistää ja ylläpitää työhyvinvointia omassa roolissa.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja dokumenttianalyysiä. Esihenkilöitä haastateltiin viisi eri organisaation yksiköistä ja johdon edustajia haastateltiin kolme. Dokumenttianalyysissä analysointiin VMBaron ja esihenkilöbaron viimeisten vuosien tuloksia.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen perusteella luotiin kehittämisehdotuksia esihenkilöille työhyvinvoinnin edistämiseksi ja ylläpitämiseksi. Kehittämisehdotuksina syntyi seuraavat tavat: kalenteroi, kuuntele, keskustele, kannusta, kiitä ja arvosta, luo luottamuksen ilmapiiri, tasaa työkuormaa, motivoi ja näytä esimerkkiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui esihenkilön tavoista vaikuttaa työntekijän työhyvinvointiin. Kuuntelu, keskustelu, kannustus, palaute, arvostus, motivointi, avoin viestintä, työkuorman tasaaminen, oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu, ristiriitatilanteisiin puuttuminen ja esihenkilön oma esimerkki ovat keinot, joilla esihenkilö voi edistää ja ylläpitää työhyvinvointia omassa roolissa.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja dokumenttianalyysiä. Esihenkilöitä haastateltiin viisi eri organisaation yksiköistä ja johdon edustajia haastateltiin kolme. Dokumenttianalyysissä analysointiin VMBaron ja esihenkilöbaron viimeisten vuosien tuloksia.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen tutkimuksen perusteella luotiin kehittämisehdotuksia esihenkilöille työhyvinvoinnin edistämiseksi ja ylläpitämiseksi. Kehittämisehdotuksina syntyi seuraavat tavat: kalenteroi, kuuntele, keskustele, kannusta, kiitä ja arvosta, luo luottamuksen ilmapiiri, tasaa työkuormaa, motivoi ja näytä esimerkkiä.