Uuden tuotesarjan lanseerauksesta
Lahti, Iiris (2014)
Lahti, Iiris
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön on tilannut Kaunis Suomi Oy. Toimeksiantaja pyrkii omaa liiketoimintaa vahvistaakseen tilatun opinnäytetyön avulla selvittämään kuluttajien ostokäyttäytymistä, sähköisten markkinointikeinojen hyödynnettävyyttä ja kilpailuedun muodostumiseen vaikuttavia seikkoja sekä asiakaslähtöisyyttä.
Toimeksiantajan tarkoituksena on lanseerata Suomen markkinoille uusi vauvojen ja lasten ihonhoitosarja. Opinnäytetyö hakee vastauksia toimeksiantajaa askarruttaviin kysymyksiin: onko lanseerattavalle tuotesarjalle ostajia, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen, mitkä kanavat olisivat tuoteperheelle sopivimmat markkinointikanavat, miten muodostetaan tuotteelle kilpailuetu ja millä tavalla asiakaslähtöinen palvelukulttuuri muodostetaan.
Perinteisten markkinointikeinojen rinnalle haettiin uudempia tapoja tulla nähdyksi ja kuulluksi. Opinnäytetyössä tarkastellaan kotisivujen, blogien, facebook-sivustojen ja sähköposti-markkinoinnin hyödynnettävyyttä.
Tulosten selvittämiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin asteikkoihin, eli skaaloihin perustuvaa kyselyä, joka on menetelmänä kvantitatiivinen eli määrällinen, sekä personas-menetelmää, jossa asiakkaan ja tuotteen loppukäyttäjän tarpeet toimivat suunnittelun lähtökohtana.
Toimeksiantajan tarkoituksena on lanseerata Suomen markkinoille uusi vauvojen ja lasten ihonhoitosarja. Opinnäytetyö hakee vastauksia toimeksiantajaa askarruttaviin kysymyksiin: onko lanseerattavalle tuotesarjalle ostajia, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen, mitkä kanavat olisivat tuoteperheelle sopivimmat markkinointikanavat, miten muodostetaan tuotteelle kilpailuetu ja millä tavalla asiakaslähtöinen palvelukulttuuri muodostetaan.
Perinteisten markkinointikeinojen rinnalle haettiin uudempia tapoja tulla nähdyksi ja kuulluksi. Opinnäytetyössä tarkastellaan kotisivujen, blogien, facebook-sivustojen ja sähköposti-markkinoinnin hyödynnettävyyttä.
Tulosten selvittämiseksi opinnäytetyössä hyödynnettiin asteikkoihin, eli skaaloihin perustuvaa kyselyä, joka on menetelmänä kvantitatiivinen eli määrällinen, sekä personas-menetelmää, jossa asiakkaan ja tuotteen loppukäyttäjän tarpeet toimivat suunnittelun lähtökohtana.