Perehdytysopas yritys X:n uudelle työntekijälle
Metsovuori, Lotta (2022)
Metsovuori, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211075
Tiivistelmä
Perehdytyksen avulla uusi työntekijä saa tietoa työhön liittyvistä odotuksista, omasta vastuustaan, sekä pääsee tutustumaan työpaikan toimitapoihin ja liikeideaan. Perehdyttämistä ja työnopastusta tulee suunnitella huolella etukäteen, jotta uudet työntekijät pääsevät toimimaan itsenäisesti osana työyhteisöä mahdollisimman nopeasti. Yritys X:ssä ei ole ollut käytössä kunnollista perehdytysmateriaalia tai ohjeita perehdyttämiseen. Sen takia opinnäytetyön aiheena on
perehdytysoppaan teko yritys X:ään. Tavoitteena on tehdä perehdytysopas, jota uudet työntekijät ja perehdyttäjät voivat käyttää perehdytyksen tukena. Työn tavoitteen tueksi toteutettiin kysely, jonka avulla selvitettiin perehdytyksen onnistumisia ja kehityskohtia.
Tietoperustassa käsitellään perehdytysprosessia sekä kuvataan työnopastuksen kulkua. Lisäksi
tietoperustasta löytyy erilaisia työkaluja ja apumenetelmiä, joita perehdyttäjä voi käyttää perehdytyksen tukena, kuten esimerkiksi etukäteen annettava perehdytysmateriaali. Tietoperustaan
kuuluu myös työhyvinvointiin kuuluvien osa-alueiden käsittelyä, koska onnistunut perehdytys tukee työhyvinvoinnin toteutumista. Lisäksi tietoperustassa käsitellään oppimisen mallia, josta ilmenee miten työnteon, vuorovaikutuksen ja kurssien merkitykset jakautuvat oppimisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, ja tietoa kerättiin avoimen
kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin osana opinnäytetyötä, jotta tekijä saa tietoa vuoden
sisällä aloittaneilta työntekijöiltä perehdytyksen sujuvuudesta ja kehityskohteista. Kyselyn tulokset kuvaavat perehdytyksen nykytilaa ja antavat arvokasta tietoa oppaan suunnittelua varten.
Oppaaseen sisällytettiin esimerkiksi kassan käytön ja tilityksen ohjeet, sekä apumateriaalia perehdytystä varten.
Perehdytysoppaan kokoaminen alkoi vuoden 2022 alussa ja sitä jatkettiin keväälle 2022. Perehdytysopas koottiin Powerpoint-alustalle, jotta se on helposti muokattavissa ja saavutettavissa.
Perehdytysoppaasta löytyy tarkat ohjeet kahvilan työtehtäviin ja muihin opeteltaviin asioihin liittyen. Lisäksi oppaassa käydään läpi perehdytysprosessia tulokkaan näkökulmasta, ja sen etenemistä yritys X:ssä. Perehdytysoppaasta löytyy ohjeita ja vinkkejä myös perehdyttäjälle. Siinä
kerrotaan miten toimia paremmin perehdyttäjänä ja mitä kaikkea perehdyttämiseen kuuluu. Oppaaseen sisältyy myös tarkistuslista, jonka avulla uusi työntekijä ja perehdyttäjä voivat käydä
yhdessä läpi kaiken perehdytykseen kuuluvan järjestelmällisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä osuudessa käydään läpi pohdintaa opinnäytetyöhön ja perehdytysoppaaseen liittyen. Pohdinnassa käy ilmi, mitä vaiheita opinnäyteprosessi sisälsi, ja miten lopullinen opas muovautui. Oppaaseen koottiin kyselyn vastauksien perusteella ohjeita hankalaksi
koettuihin työtehtäviin, ja perehdytyksestä tehtiin suunnitelmallinen kokonaisuus.
perehdytysoppaan teko yritys X:ään. Tavoitteena on tehdä perehdytysopas, jota uudet työntekijät ja perehdyttäjät voivat käyttää perehdytyksen tukena. Työn tavoitteen tueksi toteutettiin kysely, jonka avulla selvitettiin perehdytyksen onnistumisia ja kehityskohtia.
Tietoperustassa käsitellään perehdytysprosessia sekä kuvataan työnopastuksen kulkua. Lisäksi
tietoperustasta löytyy erilaisia työkaluja ja apumenetelmiä, joita perehdyttäjä voi käyttää perehdytyksen tukena, kuten esimerkiksi etukäteen annettava perehdytysmateriaali. Tietoperustaan
kuuluu myös työhyvinvointiin kuuluvien osa-alueiden käsittelyä, koska onnistunut perehdytys tukee työhyvinvoinnin toteutumista. Lisäksi tietoperustassa käsitellään oppimisen mallia, josta ilmenee miten työnteon, vuorovaikutuksen ja kurssien merkitykset jakautuvat oppimisessa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, ja tietoa kerättiin avoimen
kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin osana opinnäytetyötä, jotta tekijä saa tietoa vuoden
sisällä aloittaneilta työntekijöiltä perehdytyksen sujuvuudesta ja kehityskohteista. Kyselyn tulokset kuvaavat perehdytyksen nykytilaa ja antavat arvokasta tietoa oppaan suunnittelua varten.
Oppaaseen sisällytettiin esimerkiksi kassan käytön ja tilityksen ohjeet, sekä apumateriaalia perehdytystä varten.
Perehdytysoppaan kokoaminen alkoi vuoden 2022 alussa ja sitä jatkettiin keväälle 2022. Perehdytysopas koottiin Powerpoint-alustalle, jotta se on helposti muokattavissa ja saavutettavissa.
Perehdytysoppaasta löytyy tarkat ohjeet kahvilan työtehtäviin ja muihin opeteltaviin asioihin liittyen. Lisäksi oppaassa käydään läpi perehdytysprosessia tulokkaan näkökulmasta, ja sen etenemistä yritys X:ssä. Perehdytysoppaasta löytyy ohjeita ja vinkkejä myös perehdyttäjälle. Siinä
kerrotaan miten toimia paremmin perehdyttäjänä ja mitä kaikkea perehdyttämiseen kuuluu. Oppaaseen sisältyy myös tarkistuslista, jonka avulla uusi työntekijä ja perehdyttäjä voivat käydä
yhdessä läpi kaiken perehdytykseen kuuluvan järjestelmällisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä osuudessa käydään läpi pohdintaa opinnäytetyöhön ja perehdytysoppaaseen liittyen. Pohdinnassa käy ilmi, mitä vaiheita opinnäyteprosessi sisälsi, ja miten lopullinen opas muovautui. Oppaaseen koottiin kyselyn vastauksien perusteella ohjeita hankalaksi
koettuihin työtehtäviin, ja perehdytyksestä tehtiin suunnitelmallinen kokonaisuus.