Vertaisperehdytys Attendon ateria- ja puhtauspalveluissa
Nieminen, Nina (2022)
Nieminen, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Attendon ateria- ja puhtauspalveluiden vertaisperehdytyksen nykytilaa ja kehittämistarpeita kysely- ja haastattelututkimusten avulla. Työn tarkoituksena oli tuottaa saatujen tulosten perusteella ehdotuksia perehdytysprosessin kehittämiseksi. Kyselytutkimukseen valittiin vastaajiksi perehdytettyjä ateria- ja puhtauspalveluiden työntekijöitä. Kysymyksillä kartoitettiin vastaajien kokemusta saamastaan perehdytyksestä. Haastattelun tavoitteena oli saada haastateltavat kertomaan, mitä parannettavaa vertaisperehdytyksessä on, ja vastaako perehdytys tämän hetken tarpeisiin. Työntekijä-, asiantuntija- ja esimiestason haastateltavat valittiin tutkimukseen roolinsa ja kokemuksensa perusteella.
Vastaajat pitivät vertaisperehdytysmallia hyvänä. Perehdyttäjän rooli nousi esille arvioitaessa perehdytyksen laatua ja vaikuttavuutta. Perehdytysprosessi ei vastaajien mielestä saisi olla liiaksi riippuvainen perehdyttäjän taidoista ja osaamisesta. Perehdytyksen toivottiin olevan mahdollisimman tasalaatuista ja tasapuolista kaikille. Perehdytykseen käytetty aika ja tukimateriaali, sekä perehdytyksen selkeät tavoitteet olivat vastaajien mielestä asioita, joita tulisi kehittää. Osa etänä suoritetusta perehdytyksestä vaatii vastausten perusteella toimiakseen vielä toimenpiteitä. Työntekijälle tulisi olla henkilökohtainen suunnitelma, joka huomioi hänen osaamisensa ja ammatillisen taustansa.
Vertaisperehdytysprosessia ehdotetaan kehitettävän niin, että vertaisperehdyttäjien osaamiseen panostetaan, ja heidän käytettävissä olevia resurssejaan lisätään. Rekrytointivaiheessa työnhakijalle tulisi esitellä Attendon ateria- ja puhtauspalveluiden perehdytysmalli ja sen keskeiset tavoitteet. Perehdytettävän omaa, aktiivista roolia korostetaan heti alusta alkaen. Perehdyttäminen suunnitellaan niin, että se pyrkii hyödyntämään uuden työntekijän aktiivisuutta ja itsenäistä oppimista. Perehdytettävän tulee pystyä ymmärtämään ja vaikuttamaan perehdytysprosessin kulkuun. Tämä lisää hänen sitoutumistaan prosessiin. Työnopastuksen tueksi ehdotetaan kehitettävän lisää visuaalisia työstä laadittuja malleja työvaiheineen. Esihenkilöiden tehtävänä on johtaa perehdytysprosessia Attendon mallin mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Vastaajat pitivät vertaisperehdytysmallia hyvänä. Perehdyttäjän rooli nousi esille arvioitaessa perehdytyksen laatua ja vaikuttavuutta. Perehdytysprosessi ei vastaajien mielestä saisi olla liiaksi riippuvainen perehdyttäjän taidoista ja osaamisesta. Perehdytyksen toivottiin olevan mahdollisimman tasalaatuista ja tasapuolista kaikille. Perehdytykseen käytetty aika ja tukimateriaali, sekä perehdytyksen selkeät tavoitteet olivat vastaajien mielestä asioita, joita tulisi kehittää. Osa etänä suoritetusta perehdytyksestä vaatii vastausten perusteella toimiakseen vielä toimenpiteitä. Työntekijälle tulisi olla henkilökohtainen suunnitelma, joka huomioi hänen osaamisensa ja ammatillisen taustansa.
Vertaisperehdytysprosessia ehdotetaan kehitettävän niin, että vertaisperehdyttäjien osaamiseen panostetaan, ja heidän käytettävissä olevia resurssejaan lisätään. Rekrytointivaiheessa työnhakijalle tulisi esitellä Attendon ateria- ja puhtauspalveluiden perehdytysmalli ja sen keskeiset tavoitteet. Perehdytettävän omaa, aktiivista roolia korostetaan heti alusta alkaen. Perehdyttäminen suunnitellaan niin, että se pyrkii hyödyntämään uuden työntekijän aktiivisuutta ja itsenäistä oppimista. Perehdytettävän tulee pystyä ymmärtämään ja vaikuttamaan perehdytysprosessin kulkuun. Tämä lisää hänen sitoutumistaan prosessiin. Työnopastuksen tueksi ehdotetaan kehitettävän lisää visuaalisia työstä laadittuja malleja työvaiheineen. Esihenkilöiden tehtävänä on johtaa perehdytysprosessia Attendon mallin mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi.