Instagramissa tapahtuvan vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuus kuluttajan näkökulmasta
Niskanen, Matleena (2022)
Niskanen, Matleena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Instagramissa tapahtuvaa vaikuttajamarkkinointia, sekä sen koettua luotettavuutta kuluttajan näkökulmasta. Työssä käsitellään vaikuttajamarkkinointia käsitteenä, sekä syvennytään Instagramissa tapahtuvaan vaikuttajamarkkinointiin. Työssä käsitellään myös Instagramin eri ominaisuuksia, ja annetaan esimerkkejä niiden kautta tapahtuvasta vaikuttajamarkkinoinnista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkkokyselyn avulla. Verkkokysely suunnattiin suoraan Instagramin käyttäjille. Kyselylomake koottiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta, ja sen avulla pyrittiin saamaan vastauksia tutkimusongelmaan. Teoreettinen viitekehys koostuu vaikuttajamarkkinoinnista, Instagramista sekä vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuudesta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että liki kaikki Instagramin käyttäjät kohtaavat vaikuttajamarkkinointia käyttäessään Instagramia. Vaikuttajamarkkinointi koetaan luotettavaksi silloin, kun vaikuttajan tuottama sisältö on laadukasta, vaikuttajan itsensä näköistä sekä se on merkitty huolella ja tehty läpinäkyväksi. Kyselyyn vastanneet arvostavat vaikuttajayhteistöistä saatavia rehellisiä mielipiteitä ja kokevat ne tärkeäksi osaksi vaikuttajamarkkinoinnin koettua luotettavuutta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena verkkokyselyn avulla. Verkkokysely suunnattiin suoraan Instagramin käyttäjille. Kyselylomake koottiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta, ja sen avulla pyrittiin saamaan vastauksia tutkimusongelmaan. Teoreettinen viitekehys koostuu vaikuttajamarkkinoinnista, Instagramista sekä vaikuttajamarkkinoinnin luotettavuudesta.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että liki kaikki Instagramin käyttäjät kohtaavat vaikuttajamarkkinointia käyttäessään Instagramia. Vaikuttajamarkkinointi koetaan luotettavaksi silloin, kun vaikuttajan tuottama sisältö on laadukasta, vaikuttajan itsensä näköistä sekä se on merkitty huolella ja tehty läpinäkyväksi. Kyselyyn vastanneet arvostavat vaikuttajayhteistöistä saatavia rehellisiä mielipiteitä ja kokevat ne tärkeäksi osaksi vaikuttajamarkkinoinnin koettua luotettavuutta.