Jälkimarkkinointi osana mikroyritysten liiketoimintaa
Laakso, Ville-Veikko (2022)
Laakso, Ville-Veikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910421
Tiivistelmä
Jälkimarkkinoinnin rooli osana yritysten markkinointia ja liiketoimintaa kasvaa jatkuvasti. Mikroyrityksissä kuitenkin kohdataan usein haasteita markkinoinnin ja erityisesti jälkimarkkinoinnin toteuttamisessa. Jälkimarkkinoinnin hyödyntämisellä on kuitenkin todettu olevan vaikutusta asiakaskunnan kasvattamiseen sekä asiakaskokemusten kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikroyritysten jälkimarkkinointitottumuksia, sekä sen tuomia haasteita ja hyötyjä kyseisen kokoluokan yrityksissä. Tutkimuksen teoriapohja koostui jälkimarkkinoinnin keinoista, haasteista ja kohdentamisesta. Teoriapohjassa perehdyttiin lisäksi asiakaskokemuksen rooliin nykypäivän markkinoinnissa sekä sen suhteesta jälkimarkkinointiin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena hyödyntäen aineistonkeruumenetelmänä verkkokyselyä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantaja yrityksen asiakasyritykset sekä toimeksiantajan yritysverkoston yritykset. Kyselystä saatua aineistoa analysoitiin taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen ja aineistosta nostettiin esiin yleisyyden ja esiintyvyyden kannalta oleellisia tuloksia.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että jälkimarkkinoinnin eri keinot sekä sen tuomat hyödyt yritykselle tunnistettiin laajalti vastanneiden keskuudessa. Tutkimuksesta kävi selkeästi myös ilmi jälkimarkkinoinnissa kohdatut yleisimmät haasteet. Tuloksia voidaan hyödyntää mikroyritysten jälkimarkkinoinnin kehittämisessä sekä sen käyttöönotossa osaksi liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikroyritysten jälkimarkkinointitottumuksia, sekä sen tuomia haasteita ja hyötyjä kyseisen kokoluokan yrityksissä. Tutkimuksen teoriapohja koostui jälkimarkkinoinnin keinoista, haasteista ja kohdentamisesta. Teoriapohjassa perehdyttiin lisäksi asiakaskokemuksen rooliin nykypäivän markkinoinnissa sekä sen suhteesta jälkimarkkinointiin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena hyödyntäen aineistonkeruumenetelmänä verkkokyselyä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantaja yrityksen asiakasyritykset sekä toimeksiantajan yritysverkoston yritykset. Kyselystä saatua aineistoa analysoitiin taulukkolaskentaohjelmaa hyödyntäen ja aineistosta nostettiin esiin yleisyyden ja esiintyvyyden kannalta oleellisia tuloksia.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voitiin todeta, että jälkimarkkinoinnin eri keinot sekä sen tuomat hyödyt yritykselle tunnistettiin laajalti vastanneiden keskuudessa. Tutkimuksesta kävi selkeästi myös ilmi jälkimarkkinoinnissa kohdatut yleisimmät haasteet. Tuloksia voidaan hyödyntää mikroyritysten jälkimarkkinoinnin kehittämisessä sekä sen käyttöönotossa osaksi liiketoimintaa.