Markkinointiviestintäsuunnitelma Kauneushuone 40520:lle
Haapasalo, Ida; Piironen, Matleena (2022)
Haapasalo, Ida
Piironen, Matleena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311176
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma Kauneushuone 40520:lle. Jyväskylässä sijaitseva kauneudenhoitoalalla toimiva yritys on aloittanut
liiketoimintansa vuonna 2021.Tavoitteena oli kehittää yrityksen markkinointiviestintää ja kohdentaa sitä valittuihin sosiaalisen median kanaviin, sekä ennalta määriteltyyn kohderyhmään. Jotta
tavoite voidaan saavuttaa, on yrityksen löydettävä keino tavoittaa haluamansa kohderyhmä parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön teoriapohja jakautui kahteen päälukuun, joista ensimmäinen keskittyi markkinointiviestinnän muotoihin. Toisessa luvussa puolestaan syvennyttiin sosiaalisen median markkinointikanaviin, joista valitsimme ajankohtaisimmat ja yleisimmin käytetyt kanavat. Kanavat, joihin perehdyimme, ovat Facebook, Instagram, TikTok ja YouTube. Kehittämismenetelminä käytimme
nykytila-analyysia, kyselytutkimusta nykyisille asiakkaille ja kilpailevien yrityksien benchmarkingia.
Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin markkinoinnin suunnittelun työkalun, eli Sostac- mallin
avulla. Suunnitelma sisälsi yrityksen nykytila-analyysin, tavoitteen asettamisen, strategian luomisen, toimintasuunnitelman, tarvittavat suunnitelmat ja seurannan. Kalenteri luotiin Plandisc- ohjelman avulla. Valmis markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu yrittäjän käyttöön sellaisenaan ja
sitä voi hyödyntää yrityksen markkinointia suunniteltaessa ja toteuttaessa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2022. Prosessi alkoi teoriapohjan tekemisellä ja
eteni siitä aikataulun mukaisesti markkinointiviestintäsuunnitelman luomiseen. Lopullinen työ valmistui toukokuussa 2022.
liiketoimintansa vuonna 2021.Tavoitteena oli kehittää yrityksen markkinointiviestintää ja kohdentaa sitä valittuihin sosiaalisen median kanaviin, sekä ennalta määriteltyyn kohderyhmään. Jotta
tavoite voidaan saavuttaa, on yrityksen löydettävä keino tavoittaa haluamansa kohderyhmä parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön teoriapohja jakautui kahteen päälukuun, joista ensimmäinen keskittyi markkinointiviestinnän muotoihin. Toisessa luvussa puolestaan syvennyttiin sosiaalisen median markkinointikanaviin, joista valitsimme ajankohtaisimmat ja yleisimmin käytetyt kanavat. Kanavat, joihin perehdyimme, ovat Facebook, Instagram, TikTok ja YouTube. Kehittämismenetelminä käytimme
nykytila-analyysia, kyselytutkimusta nykyisille asiakkaille ja kilpailevien yrityksien benchmarkingia.
Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin markkinoinnin suunnittelun työkalun, eli Sostac- mallin
avulla. Suunnitelma sisälsi yrityksen nykytila-analyysin, tavoitteen asettamisen, strategian luomisen, toimintasuunnitelman, tarvittavat suunnitelmat ja seurannan. Kalenteri luotiin Plandisc- ohjelman avulla. Valmis markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu yrittäjän käyttöön sellaisenaan ja
sitä voi hyödyntää yrityksen markkinointia suunniteltaessa ja toteuttaessa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2022. Prosessi alkoi teoriapohjan tekemisellä ja
eteni siitä aikataulun mukaisesti markkinointiviestintäsuunnitelman luomiseen. Lopullinen työ valmistui toukokuussa 2022.