Sensitiivisyys ja tunnetaidot varhaiskasvatuksessa : alle 3-vuotiaiden tunnekasvatuksen vuosisuunnitelma
Lindstedt, Hilda; Pakarinen, Veera (2022)
Lindstedt, Hilda
Pakarinen, Veera
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311246
Tiivistelmä
Tunnekasvatuksen merkitys varhaiskasvatuksessa on saanut viime vuosina yhä enemmän huomiota laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutuksessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alle 3-vuotiaiden tunnekasvatuksen tarpeita tamperelaisissa päiväkodeissa. Tavoitteena oli alkukartoituksen ja teorian pohjalta luoda tunnekasvatuksen vuosisuunnitelma alle 3-vuotiaille ja nostaa varhaiskasvattajien tietoisuuteen sensitiivisen kasvattajan merkitys pienen lapsen tunnetaitojen kehitykselle. Tutkimuskysymykset käsittelivät kolmea teemaa, jotka olivat tunnekasvatuksen integroiminen alle 3-vuotiaiden ryhmiin, sensitiivisyyden huomioiminen alle 3-vuotiaiden tunnekasvatuksessa sekä alle 3-vuotiaiden tunnekasvatuksen kehitystarpeet. Menetelmänä alkukartoituksen ja loppuhaastattelun käsittelyssä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Alkukartoituksen pohjalta jäsenneltiin vuosisuunnitelman teemat. Teemoja ja niihin liittyviä kasvatuksellisia keinoja tarkasteltiin teoriaan peilaten. Alkukartoituksesta esille nousi kolme tunnekasvatuksellista teemaa, jotka olivat kaveritaidot, sanoittaminen ja itsesäätely. Lisäksi teorian pohjalta vuosisuunnitelman yhdeksi teemaksi nostettiin sopeutuminen. Vuosisuunnitelmassa painotettiin kasvattajien vastuuta tunnekasvatuksesta, ja suunnitelma sisälsi paljon keinoja ja ohjeita kasvattajille. Vuosisuunnitelma sisälsi myös vinkkejä kirjoista ja kuvakommunikoinnin hyödyntämisestä. Loppuhaastattelun pohjalta vuosisuunnitelmaa muotoiltiin vielä osittain paremmin alle 3-vuotiaiden tarpeita vastaavaksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta alle 3-vuotiaiden tunnekasvatuksen kaipaavan vielä kehittämistä. Erityisesti pitäisi tarkastella kasvattajien sitoutumista tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Päivitetyissä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa tuodaan tunnekasvatusta entistä vahvemmin esille, mikä korostaa kasvattajien velvollisuutta toteuttaa tunnekasvatusta osana laadukasta varhaiskasvatusta sekä pyrkiä vähentämään alueellisia eroja.
Alkukartoituksen pohjalta jäsenneltiin vuosisuunnitelman teemat. Teemoja ja niihin liittyviä kasvatuksellisia keinoja tarkasteltiin teoriaan peilaten. Alkukartoituksesta esille nousi kolme tunnekasvatuksellista teemaa, jotka olivat kaveritaidot, sanoittaminen ja itsesäätely. Lisäksi teorian pohjalta vuosisuunnitelman yhdeksi teemaksi nostettiin sopeutuminen. Vuosisuunnitelmassa painotettiin kasvattajien vastuuta tunnekasvatuksesta, ja suunnitelma sisälsi paljon keinoja ja ohjeita kasvattajille. Vuosisuunnitelma sisälsi myös vinkkejä kirjoista ja kuvakommunikoinnin hyödyntämisestä. Loppuhaastattelun pohjalta vuosisuunnitelmaa muotoiltiin vielä osittain paremmin alle 3-vuotiaiden tarpeita vastaavaksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta alle 3-vuotiaiden tunnekasvatuksen kaipaavan vielä kehittämistä. Erityisesti pitäisi tarkastella kasvattajien sitoutumista tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Päivitetyissä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa tuodaan tunnekasvatusta entistä vahvemmin esille, mikä korostaa kasvattajien velvollisuutta toteuttaa tunnekasvatusta osana laadukasta varhaiskasvatusta sekä pyrkiä vähentämään alueellisia eroja.