Tampere University of Applied Sciences stakeholder identification and feedback pilot
Rantala, Joni (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311245
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulun itsearvioinnit osoittivat, että sidosryhmäyhteistyötä ja yhteiskunnallista vuorovaikutusta tulee tehdä julkisemmaksi ja kehittää siihen liittyviä laadunhallintamenetelmiä. Marraskuussa 2021 Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) laatujärjestelmät auditoitiin ja sen yhteydessä haluttiin näyttää sidosryhmäyhteistyön tehokkuutta. Auditointi koski koko korkeakoulua ja kaikkien toimintojen laadunhallintaa. Projekti sidosryhmien kartoittamiseksi käynnistettiin keväällä 2021. Yhteistyön parantamiseen ja sidosryhmien tarpeiden tunnistamiseen tarvitaan luotettava tapa kerätä palautetta sidosryhmäkumppaneilta. Projektin aikana luotiin ja testattiin palautepilottia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sidosryhmäyhteistyön nykytilaa, tarkastella tuloksia ja löytää mahdollisia tapoja Tampereen ammattikorkeakoululle parantaa sidosryhmien hallinnointia. Kartoitus oli korkeakoulun sisäinen, se tehtiin henkilökunnan näkemysten kautta. Kartoituksessa keskityttiin ulkoisiin sidosryhmiin. Tiedot kerättiin tutkimuksilla, kyselyillä ja haastatteluilla. Tuloksia analysoitiin muun muassa mahdollisten priorisoitavien sidosryhmien tunnistamiseksi.
Tulokset osoittavat, että TAMKilla on laaja ja aktiivinen yhteistyö sidosryhmien kanssa. Erilaisia sidosryhmiä tunnistettiin 600. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa on monitieteistä ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa. Suurin osa kyselyiden vastaajista kertoivat, että sidosryhmien väliseen yhteistyöhön tarvittaisiin enemmän aikaa ja resursseja. Testattu palautepilotti ei toiminut nykyisessä muodos-saan. Tulokset osoittavat, että tapa kerätä palautetta on suunniteltava uudelleen.
Lisätutkimusta tarvitaan sidosryhmien hallinnointikäytäntöjen parantamiseksi, ja kyselyiden vastaukset viestivät, että asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM) on erittäin toivottu. CRM-järjestelmän käyttöönotto olisi TAMKin henkilökunnalle hyvä työkalu ja säästäisi aikaa sidosryhmäyhteistyössä. Palautteen kerääminen sidosryhmiltä on tärkeää, mutta on kehitettävä edelleen tehokas menetelmä palautteiden keräämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sidosryhmäyhteistyön nykytilaa, tarkastella tuloksia ja löytää mahdollisia tapoja Tampereen ammattikorkeakoululle parantaa sidosryhmien hallinnointia. Kartoitus oli korkeakoulun sisäinen, se tehtiin henkilökunnan näkemysten kautta. Kartoituksessa keskityttiin ulkoisiin sidosryhmiin. Tiedot kerättiin tutkimuksilla, kyselyillä ja haastatteluilla. Tuloksia analysoitiin muun muassa mahdollisten priorisoitavien sidosryhmien tunnistamiseksi.
Tulokset osoittavat, että TAMKilla on laaja ja aktiivinen yhteistyö sidosryhmien kanssa. Erilaisia sidosryhmiä tunnistettiin 600. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa on monitieteistä ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa. Suurin osa kyselyiden vastaajista kertoivat, että sidosryhmien väliseen yhteistyöhön tarvittaisiin enemmän aikaa ja resursseja. Testattu palautepilotti ei toiminut nykyisessä muodos-saan. Tulokset osoittavat, että tapa kerätä palautetta on suunniteltava uudelleen.
Lisätutkimusta tarvitaan sidosryhmien hallinnointikäytäntöjen parantamiseksi, ja kyselyiden vastaukset viestivät, että asiakkuudenhallintajärjestelmä (CRM) on erittäin toivottu. CRM-järjestelmän käyttöönotto olisi TAMKin henkilökunnalle hyvä työkalu ja säästäisi aikaa sidosryhmäyhteistyössä. Palautteen kerääminen sidosryhmiltä on tärkeää, mutta on kehitettävä edelleen tehokas menetelmä palautteiden keräämiseksi.