Nuorten osallisuus rippikoulujen paikallissuunnitelman laadinnassa
Suhonen, Minna (2022)
Suhonen, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311259
Tiivistelmä
Rippikoulujen suosio on jatkunut vuosia. Rippikoulu tavoittaa yhä valtaosan maamme nuorista. Uusi rippikoulusuunnitelma Suuri ihme¬ – Rippikoulusuunnitelma 2017 otetiin seurakunnissa käyttöön vuoden 2019 rippikouluissa. Suunnitelma kehittää rippikoulua yhä nuorilähtöisemmäksi. Osallisuus on uuden rippikoulun keskeinen tavoite. Näkökulman mukaan osallisuus rakentuu eriasteisille portaille. Nämä osallisuuden portaat kuvaavat osallisuuden toteutumista eritasoisina portaina sen mukaan millaiset mahdollisuudet nuorella on tulla kuuluksi ja kuinka paljon hän voi vaikuttaa päätöksen tekoon.
Tutkimustehtävänä oli tutkia, millaista on nuorten osallisuus rippikoulujen paikallissuunnitelman laadinnassa. Tavoitteena oli siis selvittää yhden hiippakunnan rippikoulutyöstä vastaavien työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia nuorten osallisuuden toteutumisesta rippikoulujen paikallissuunnitelmien laadinnassa. Kyselylomakkeella kyseltiin nuorten osallissuutta suunnitteluun, nuorten osallisuuden merkitystä ja nuorten osallisuuden kehittämistä. Tutkimus kohdistuu Espoon hiippakunnan seurakuntiin. Kysely osoitetiin kunkin seurakunnan rippikoulutyöstä vastaavalle työntekijälle. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Sähköinen kysely toteutettiin Webropolin sähköisellä alustalla. Kysely toteutettiin tammikuussa 2019.
Vastauksien perusteella tultiin siihen tulokseen, että nuorten osallisuus toimii monin tavoin. Tuloksia analysoitaessa huomio kiinnittyi siihen, että isosilla osallisuus toteutuu, se on jopa itsestään selvyys, eikä sitä välttämättä osata sanoittaa. Näin ollen nuoret, erityisesti isoset, nousevat osallisuuden portaiden ylimmille askelmille. Seurakunnat ovat keränneet palautetta ja sen pohjalta he ovat kehittäneet toimintansa. Palautejärjestelmää haluttiin kuitenkin vielä jatkossakin kehittää, jotta se vastaisi tarkoitustaan eli olisi osana nuorten osallisuuden vahvistajana.
Kuitenkin nuorten osallisuuden toteutumisen taustalla vaikuttaa se, millainen käsitys työntekijällä on nuorten mahdollisuudesta vaikuttaa rippikoulujen suunnitelmiin. Haasteita luovat, niin työntekijöiden kuin työyhteisöjen, erilaiset näkemykset siitä, miten voidaan edistää nuorten osallisuutta. Työtekijöillä tulee olla jatkossakin aito kiinnostus kehittää nuorten osallisuutta.
Tutkimustehtävänä oli tutkia, millaista on nuorten osallisuus rippikoulujen paikallissuunnitelman laadinnassa. Tavoitteena oli siis selvittää yhden hiippakunnan rippikoulutyöstä vastaavien työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia nuorten osallisuuden toteutumisesta rippikoulujen paikallissuunnitelmien laadinnassa. Kyselylomakkeella kyseltiin nuorten osallissuutta suunnitteluun, nuorten osallisuuden merkitystä ja nuorten osallisuuden kehittämistä. Tutkimus kohdistuu Espoon hiippakunnan seurakuntiin. Kysely osoitetiin kunkin seurakunnan rippikoulutyöstä vastaavalle työntekijälle. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Sähköinen kysely toteutettiin Webropolin sähköisellä alustalla. Kysely toteutettiin tammikuussa 2019.
Vastauksien perusteella tultiin siihen tulokseen, että nuorten osallisuus toimii monin tavoin. Tuloksia analysoitaessa huomio kiinnittyi siihen, että isosilla osallisuus toteutuu, se on jopa itsestään selvyys, eikä sitä välttämättä osata sanoittaa. Näin ollen nuoret, erityisesti isoset, nousevat osallisuuden portaiden ylimmille askelmille. Seurakunnat ovat keränneet palautetta ja sen pohjalta he ovat kehittäneet toimintansa. Palautejärjestelmää haluttiin kuitenkin vielä jatkossakin kehittää, jotta se vastaisi tarkoitustaan eli olisi osana nuorten osallisuuden vahvistajana.
Kuitenkin nuorten osallisuuden toteutumisen taustalla vaikuttaa se, millainen käsitys työntekijällä on nuorten mahdollisuudesta vaikuttaa rippikoulujen suunnitelmiin. Haasteita luovat, niin työntekijöiden kuin työyhteisöjen, erilaiset näkemykset siitä, miten voidaan edistää nuorten osallisuutta. Työtekijöillä tulee olla jatkossakin aito kiinnostus kehittää nuorten osallisuutta.