Kulutusjuhlaa vai maapallon pelastamista? : nuorten aikuisten ostomotiivit ja second hand -vaatteet
Alavillamo, Iida (2022)
Alavillamo, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nuorten aikuisten second hand -vaatteiden oston taustalla olevia ostomotiiveja. Tutkimuksessa kartoitettiin myös kohderyhmän ostokäyttäytymistä ja asennemuutoksia second hand -kulttuuriin liittyen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-verkkotutkimuksena. Kysely luotiin Google forms -alustalle, josta se jaettiin kahteen Facebook-ryhmään. Kyselyn aukioloaikana vastauksia kertyi 1073 kappaletta.
Tulosten perusteella havaittiin, että suurimmat syyt second hand -vaatteiden ostoon ovat tuotteiden edullisuus, ekologisuus sekä mahdollisuus tehdä ainutlaatuisia löytöjä. Kiinnostus second hand -vaatteita kohtaan on noussut viime vuosina, mihin on vaikuttanut vaatetarjonnan monipuolistuminen, uudenlaiset liikkeet ja palvelut, sekä ekologisuustekijät. Merkittävä osa nuorista aikuisista myös myy tai kierrättää omia vaatteitaan.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa yleishyödyllistä tietoa ilmiön käsittämiseen, mutta materiaalista on hyötyä myös alan yrityksille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-verkkotutkimuksena. Kysely luotiin Google forms -alustalle, josta se jaettiin kahteen Facebook-ryhmään. Kyselyn aukioloaikana vastauksia kertyi 1073 kappaletta.
Tulosten perusteella havaittiin, että suurimmat syyt second hand -vaatteiden ostoon ovat tuotteiden edullisuus, ekologisuus sekä mahdollisuus tehdä ainutlaatuisia löytöjä. Kiinnostus second hand -vaatteita kohtaan on noussut viime vuosina, mihin on vaikuttanut vaatetarjonnan monipuolistuminen, uudenlaiset liikkeet ja palvelut, sekä ekologisuustekijät. Merkittävä osa nuorista aikuisista myös myy tai kierrättää omia vaatteitaan.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa yleishyödyllistä tietoa ilmiön käsittämiseen, mutta materiaalista on hyötyä myös alan yrityksille.