Kulttuurisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa : yhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa
Korhonen, Maarit; Saarinen, Kirsi (2022)
Korhonen, Maarit
Saarinen, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311300
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä kulttuurisensitiivisestä yhteistyöstä varhaiskasvatuksen monikulttuuristen perheiden kanssa. Tavoitteena oli löytää toimivia ja hyväksi havaittuja kulttuurisensitiivisiä toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ja varhaiskasvatukseen sekä tuoda esiin, kuinka kulttuurisensitiivinen yhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa avaa vanhemmille mahdollisuuden ymmärtää varhaiskasvatuksen merkitystä yhteiskunnassamme. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat kulttuurisensitiivisyys ja monikulttuurisuus.
Tutkimus oli sekä laadullinen että määrällinen ja aineiston keruu suoritettiin kyselynä e-lomakkeella. Tutkimukseen osallistui neljän varhaiskasvatusjohtajan henkilöstö ja vastauksia palautui neljätoista. Laadullisen aineiston käsitte-lyssä käytettiin sisällönanalyysiä ja määrällistä aineistoa tulkittiin tilastollisesti esittäen tulokset pylväsdiagrammein.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että henkilöstöllä on tiedossaan useita hyviä keinoja ja käytänteitä yhteistyön rakentamiseksi monikulttuuristen perheiden kanssa, kuten tulkki, Tulka-puhelu, ilmeet ja eleet. Suuri osa vastaajista myös käyttää näitä toimintatapoja kohtalaisen aktiivisesti hoidon aloituksessa, päivittäisessä kohtaamisessa sekä lapsiryhmän toiminnassa. Vastauksista käy myös ilmi, että vastaajat pitävät yhteistyön parantamista monikulttuuristen perheiden kanssa tärkeänä sekä ovat halukkaita osallistumaan aiheeseen liittyvään koulutukseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä tuotiin esille, kuinka kulttuurisensitiivisyyden konkreettiset keinot ja käytännöt tekevät yhteistyöstä monikulttuuristen perheiden kanssa sujuvampaa. Dialoginen yhteistyö lisää vanhempien tietoa suomalaisesta varhaiskasvatuksesta ja siten vahvistaa vanhempien sitoutuneisuutta kasvatusyhteistyöhön.
Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi koota kattavan koulutuspaketin kulttuuritietoisuudesta, joka sisältäisi varhaiskasvatuksesta kertovat esitteet eri kielillä. Työyhteisöissä olisi hyvä käydä yhteisiä keskusteluja ja pohtia kulttuurisensitii-visyyttä sekä luoda kiireetön aloituskeskustelun malli.
Tutkimus oli sekä laadullinen että määrällinen ja aineiston keruu suoritettiin kyselynä e-lomakkeella. Tutkimukseen osallistui neljän varhaiskasvatusjohtajan henkilöstö ja vastauksia palautui neljätoista. Laadullisen aineiston käsitte-lyssä käytettiin sisällönanalyysiä ja määrällistä aineistoa tulkittiin tilastollisesti esittäen tulokset pylväsdiagrammein.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että henkilöstöllä on tiedossaan useita hyviä keinoja ja käytänteitä yhteistyön rakentamiseksi monikulttuuristen perheiden kanssa, kuten tulkki, Tulka-puhelu, ilmeet ja eleet. Suuri osa vastaajista myös käyttää näitä toimintatapoja kohtalaisen aktiivisesti hoidon aloituksessa, päivittäisessä kohtaamisessa sekä lapsiryhmän toiminnassa. Vastauksista käy myös ilmi, että vastaajat pitävät yhteistyön parantamista monikulttuuristen perheiden kanssa tärkeänä sekä ovat halukkaita osallistumaan aiheeseen liittyvään koulutukseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä tuotiin esille, kuinka kulttuurisensitiivisyyden konkreettiset keinot ja käytännöt tekevät yhteistyöstä monikulttuuristen perheiden kanssa sujuvampaa. Dialoginen yhteistyö lisää vanhempien tietoa suomalaisesta varhaiskasvatuksesta ja siten vahvistaa vanhempien sitoutuneisuutta kasvatusyhteistyöhön.
Tulevaisuudessa voisi esimerkiksi koota kattavan koulutuspaketin kulttuuritietoisuudesta, joka sisältäisi varhaiskasvatuksesta kertovat esitteet eri kielillä. Työyhteisöissä olisi hyvä käydä yhteisiä keskusteluja ja pohtia kulttuurisensitii-visyyttä sekä luoda kiireetön aloituskeskustelun malli.