Kohti vastuullista ja vaikuttavaa yritysaktivismia
Stavén, Amanda (2022)
Stavén, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311285
Tiivistelmä
Yritykset voivat olla osa aikamme yhteiskunnallisia keskusteluja, ja ottaa näkyvästi kantaa sellaisten asioiden puolesta, jotka eivät suoraan koske yrityksen toimialaa. Tällaisia teemoja voivat olla esimerkiksi ihmisoikeuksiin tai ympäristöön liittyvät kysymykset. Yritysten kantaaottavalle toiminnalle on syntynyt oma terminsä: yritysaktivismi.
Tämä opinnäytetyö avaa yritysaktivismin käsitettä, ja kuinka se eroaa vastuullisuusviestinnästä. Opinnäytetyössä nostetaan esiin esimerkkejä yritysaktivismista Suomesta ja muualta maailmasta, sekä käsitellään sitä, miksi toisinaan jokin toimija saa osakseen esimerkiksi viherpesusyytöksiä. Työ pyrkii avaamaan mahdollisimman hyvin, miten vastuullista ja vaikuttavaa yritysaktivismia rakennetaan, millaisia odotuksia kuluttajilla on yritysten vastuullisuustoimiin liittyen ja mitä yritysaktivismin toteuttaminen vaatii yrityksen johdolta ja henkilöstöltä.
Tutkimuksessani keskeiset kysymykset ovat: Miten yritys voi toteuttaa yritysaktivismia vastuullisesti? Miten yritys voi varautua pesusyytöksiin?
Opinnäytetyöni lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus, jonka lopputuloksena olen tehnyt yritysaktivismin suunnitteluun soveltuvan prosessikaavion. Valmis konstruktio perustuu keräämiini lähdeaineistoihin ja tätä työtä varten tehtyihin asiantuntijahaastatteluihin, sekä niistä johdettuun analyysiin. Konstruktion avulla yritys voi lähteä toteuttamaan vastuullista ja vaikuttavaa yritysaktivismia, aidosti aihetta tukien. Prosessikaavio auttaa myös yrityksiä varautumaan erilaisiin pesusyytöksiin.
Konstruktion arvioimisessa olen hyödyntänyt SWOT-analyysiä ja sekä ulkopuolista asiantuntijaa.
Tämä opinnäytetyö avaa yritysaktivismin käsitettä, ja kuinka se eroaa vastuullisuusviestinnästä. Opinnäytetyössä nostetaan esiin esimerkkejä yritysaktivismista Suomesta ja muualta maailmasta, sekä käsitellään sitä, miksi toisinaan jokin toimija saa osakseen esimerkiksi viherpesusyytöksiä. Työ pyrkii avaamaan mahdollisimman hyvin, miten vastuullista ja vaikuttavaa yritysaktivismia rakennetaan, millaisia odotuksia kuluttajilla on yritysten vastuullisuustoimiin liittyen ja mitä yritysaktivismin toteuttaminen vaatii yrityksen johdolta ja henkilöstöltä.
Tutkimuksessani keskeiset kysymykset ovat: Miten yritys voi toteuttaa yritysaktivismia vastuullisesti? Miten yritys voi varautua pesusyytöksiin?
Opinnäytetyöni lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus, jonka lopputuloksena olen tehnyt yritysaktivismin suunnitteluun soveltuvan prosessikaavion. Valmis konstruktio perustuu keräämiini lähdeaineistoihin ja tätä työtä varten tehtyihin asiantuntijahaastatteluihin, sekä niistä johdettuun analyysiin. Konstruktion avulla yritys voi lähteä toteuttamaan vastuullista ja vaikuttavaa yritysaktivismia, aidosti aihetta tukien. Prosessikaavio auttaa myös yrityksiä varautumaan erilaisiin pesusyytöksiin.
Konstruktion arvioimisessa olen hyödyntänyt SWOT-analyysiä ja sekä ulkopuolista asiantuntijaa.