Tilitoimiston integroituminen, vaikutus kirjanpitäjän työhön
Ohriluoma, Heidi (2022)
Ohriluoma, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-20220523114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-20220523114
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koostuu tilitoimistoissa työskentelevien kirjanpitäjien työmäärän ja laadun muuttumisesta yrityskaupassa.
Digitalisaatio on vaikuttanut tilitoimistoihinkin nopealla aikataululla heti 2020 luvun taitteesta. Digiaikakauden alettua myös yrityskauppoja tilitoimistopuolella on tehty kiivaasti ja integroituminen alalla on ollut pinnalla. Tämän vuoksi kirjanpitäjien työnkuvat ja työmäärä sekä niiden laatu, ovat kokeneet muutoksia. Työmäärän vaikutus on nähtävissä työhyvinvoinnissa sekä työmotivaatiossa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten tilitoimiston henkilöstö ja eritoten kirjanpitäjät, kokivat omasta mielestään ja työtehokkuutensa kannalta yrityskaupan sekä miten yrityskauppa vaikutti työtapoihin, työnlaatuun ja ilmapiiriin työpaikalla. Tutkimus suoritettiin kyselyn avulla, johon osallistui tilitoimisto, joissa yrityskauppa oli ajankohtainen tutkimushetkellä
Tutkimus osoitti, että varsinaisessa työnkuvassa ei suuria muutoksia ollut, ainoastaan työtehtäviä keskitettiin. Työmäärä tosin olikin sitten kasvanut likimain puolella, jolla olikin suora vaikutus työmotivaatioon ja sitä kautta itsenä johtamiseen.
Digitalisaatio on vaikuttanut tilitoimistoihinkin nopealla aikataululla heti 2020 luvun taitteesta. Digiaikakauden alettua myös yrityskauppoja tilitoimistopuolella on tehty kiivaasti ja integroituminen alalla on ollut pinnalla. Tämän vuoksi kirjanpitäjien työnkuvat ja työmäärä sekä niiden laatu, ovat kokeneet muutoksia. Työmäärän vaikutus on nähtävissä työhyvinvoinnissa sekä työmotivaatiossa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten tilitoimiston henkilöstö ja eritoten kirjanpitäjät, kokivat omasta mielestään ja työtehokkuutensa kannalta yrityskaupan sekä miten yrityskauppa vaikutti työtapoihin, työnlaatuun ja ilmapiiriin työpaikalla. Tutkimus suoritettiin kyselyn avulla, johon osallistui tilitoimisto, joissa yrityskauppa oli ajankohtainen tutkimushetkellä
Tutkimus osoitti, että varsinaisessa työnkuvassa ei suuria muutoksia ollut, ainoastaan työtehtäviä keskitettiin. Työmäärä tosin olikin sitten kasvanut likimain puolella, jolla olikin suora vaikutus työmotivaatioon ja sitä kautta itsenä johtamiseen.