Ohjeistus uuden ERP-järjestelmän käyttöön: Virtasen Maalitehdas Oy
Kuortti, Riina (2022)
Kuortti, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311394
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Virtasen Maalitehdas Oy. Tavoitteena oli saada aikaan selkeä ohjeistus uudesta toiminnanohjausjärjestelmästä, josta tulisi olemaan mahdollisimman paljon hyötyä Virtasen Maalitehtaalle uuden järjestelmän käyttöönotossa sekä työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin ensin läpi toiminnanohjausjärjestelmien tuomia hyötyjä ja haittoja organisaatiolle. Toiminnanohjausjärjestelmän historia käytiin myös lyhyesti läpi. Tämän jälkeen perehdyttiin lähemmin osto- ja myyntilaskuprosesseihin sekä ulkoiseen ja sisäiseen maksuliikenteeseen.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden tuloksena saatiin ohjeistus Virtasen Maalitehtaan uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjeistus tehtiin mahdollisimman selkeäksi ja suoraviivaiseksi, jotta se olisi helppolukuinen ja käytännönläheinen. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen, sillä aineisto kerättiin perehtymällä järjestelmään mahdollisimman tarkasti ja perusteellisesti.
Ohjeistukseen sisällytettiin uusien asiakkuuksien sekä toimittajien muodostaminen, myyntitilausprosessi, ostolaskujen kirjaaminen, myymälämyynti, nimikkeet ja kokoonpanotilausten kirjaaminen. Osa-alueet valittiin käyttöasteen ja tärkeyden perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin ensin läpi toiminnanohjausjärjestelmien tuomia hyötyjä ja haittoja organisaatiolle. Toiminnanohjausjärjestelmän historia käytiin myös lyhyesti läpi. Tämän jälkeen perehdyttiin lähemmin osto- ja myyntilaskuprosesseihin sekä ulkoiseen ja sisäiseen maksuliikenteeseen.
Opinnäytetyön empiirisen osuuden tuloksena saatiin ohjeistus Virtasen Maalitehtaan uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjeistus tehtiin mahdollisimman selkeäksi ja suoraviivaiseksi, jotta se olisi helppolukuinen ja käytännönläheinen. Tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen, sillä aineisto kerättiin perehtymällä järjestelmään mahdollisimman tarkasti ja perusteellisesti.
Ohjeistukseen sisällytettiin uusien asiakkuuksien sekä toimittajien muodostaminen, myyntitilausprosessi, ostolaskujen kirjaaminen, myymälämyynti, nimikkeet ja kokoonpanotilausten kirjaaminen. Osa-alueet valittiin käyttöasteen ja tärkeyden perusteella.
