Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravitsemusvalmennuksen kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen - case Limitless Coaching Oy

Visuri, Pekka (2022)

Avaa tiedosto
Visuri_Pekka.pdf (3.672Mt)
Lataukset: 


Visuri, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311317
Tiivistelmä
Käsillä olevassa opinnäytetyössä kehitettiin Limitless Coaching Oy:n ravitsemusvalmennusta palvelumuotoilua hyödyntäen. Lähtökohtana oli selvittää, millaista ravintoa suositellaan tavoitteellisesti liikkuvalle. Tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median seuraajien ja asiakkaiden ruokailutottumuksia ja ravitsemusvalmennuksen tarpeita. Lisäksi tutkittiin, millaisista ravitsemusvalmennuksen palveluista asiakkaat kokisivat saavansa hyötyä ja lisäarvoa. Tutkimuksen pääkysymyksinä olivat:

1. Millaiset ruokailutottumukset heillä on?
2. Mikä motivoi ja mikä heitä estää syömästä terveellisemmin?
3. Mitä toiveita ja tarpeita heillä on ravitsemusvalmennuksesta?

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin ravitsemuksen, ravitsemus-valmennuksen ja palvelumuotoilun teoriasta. Yrityksen kontekstia hahmotettiin selvittämällä toimialan rakennetta ja keskusteltiin yrittäjien kanssa yrityksen nykytilasta.

Tiedonkeruun tavaksi valittiin kyselytutkimus, joka toteutettiin verkossa Google Forms -pohjaisena sen helppouden, tehokkuuden ja saavutettavuuden takia. Toimeksiantajalta tietoa kerättiin verkkosivuston sisältöjen ja keskustelujen avulla.

Opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallia, jossa keskeisenä ajatuksena on asiakasymmärryksen lisääminen niin, että yrityksen tuottama palvelu saadaan muotoiltua asiakkaan tarpeen mukaiseksi neljän erillisen vaiheen kautta. Hyvin onnistunut palvelumuotoilu parantaa myös yrityksen kannattavuutta ja edesauttaa yrityksen kilpailukykyä.

Opinnäytetyössä toteutetun asiakaskyselyn (n 1057) perusteella havaittiin, että asiakkaat pyrkivät syömään terveellisesti paremman kehonkoostumuksen ja terveyden edistämisen takia. Fiksun syömisen haasteena olivat ideoiden ja ajan puute. Tulokset syvensivät yrityksen asiakasymmärrystä ja vahvistivat, että ravitsemusvalmennuksen uudelle konseptille on tarvetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste