Lycka är att läsa bokslut - Case Jakobstad
Edström, Anna-Kajsa (2022)
Edström, Anna-Kajsa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311156
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att undersöka hurudant utseende som bäst lämpar sig för Jakobstads ekonomiavdelnings rapporter och ska resultera i en mall som kan ligga till grund för fortsatta rapporter. I nuläget är rapporterna löpande svart text mot vit bakgrund, rapporterna ska läsas av allmänheten men anses inte vara tilltalande och Jakobstads ekonomiavdelning hinner inte lägga till de visuella element som de önskar.
Visuell kommunikation har sin början i människosläktet första form av kommunikation och layout kan stödja eller hämma en läsupplevelse. Användarvänlig layout och fungerande visuell kommunikation kan således leda till mer effektiv informationsupptagning. Som en del av arbetet har expertintervjuer genomförts, den kvalitativa metoden med expertintervjuer har valts för att få ett verklighetstroget slutresultat och en användbar slutprodukt. Samtliga expert är finlandssvenskar och intervjuerna utfördes på svenska. Resultatet av denna forskning visar att fungerade visuell kommunikation består av tre delar; typografi, layout och färganvändning. Typografin gör texten förståelig och läslig. Layout ska guida läsaren och stödja texten syfte. Färganvändningen underlättar läsningen i form av kontraster och lockar personer till läsning eftersom färg drar till sig uppmärksamhet. Resultatet visar också att visuella element gör läsupplevelsen mer positiv men att de ska ha en koppling till textens innehåll och syfte och att fokuset ska ligga på läsaren. Forskningen utmynnar i tre modellförslag som demonstrerar en eller flera av de förbättringsförslag som experterna och resultatet gav. Exempel på detta är en öppen högermarginal, ett typsnitt ur typsnittsfamiljen Sans Serif och färganvändning. Dessa modeller kan fungera som utgångspunkt för Jakobstads ekonomiavdelning i processen att förnya deras rapporter.
Visuell kommunikation har sin början i människosläktet första form av kommunikation och layout kan stödja eller hämma en läsupplevelse. Användarvänlig layout och fungerande visuell kommunikation kan således leda till mer effektiv informationsupptagning. Som en del av arbetet har expertintervjuer genomförts, den kvalitativa metoden med expertintervjuer har valts för att få ett verklighetstroget slutresultat och en användbar slutprodukt. Samtliga expert är finlandssvenskar och intervjuerna utfördes på svenska. Resultatet av denna forskning visar att fungerade visuell kommunikation består av tre delar; typografi, layout och färganvändning. Typografin gör texten förståelig och läslig. Layout ska guida läsaren och stödja texten syfte. Färganvändningen underlättar läsningen i form av kontraster och lockar personer till läsning eftersom färg drar till sig uppmärksamhet. Resultatet visar också att visuella element gör läsupplevelsen mer positiv men att de ska ha en koppling till textens innehåll och syfte och att fokuset ska ligga på läsaren. Forskningen utmynnar i tre modellförslag som demonstrerar en eller flera av de förbättringsförslag som experterna och resultatet gav. Exempel på detta är en öppen högermarginal, ett typsnitt ur typsnittsfamiljen Sans Serif och färganvändning. Dessa modeller kan fungera som utgångspunkt för Jakobstads ekonomiavdelning i processen att förnya deras rapporter.
