Työntekijäkokemus Liikelaitos Porvoon tilapalveluissa
Iivari, Erik (2022)
Iivari, Erik
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311353
Tiivistelmä
Työntekijäkokemus on käsitteenä noussut mielenkiintoiseksi aiheeksi. Kokonaisuutena työntekijäkokemus vastaa organisaation tärkeisiin kysymyksiin työntekijöiden viihtyvyydestä, työhyvinvoinnista sekä rekrytoinnista ja organisaation vetovoimasta. Koronapandemia on vaikuttanut paljon työskentelytapoihin, myös palvelualoilla. Viestintä ja osittain myös muu työn tekeminen on muuttunut tämän seurauksesta, ainakin väliaikaisesti ja osittain lopullisesti.
Perinteisesti organisaatioissa on keskitytty asiakasprosessien kehittämiseen. Työntekijäkokemus on jäänyt organisaatioiden kehittämisessä vähemmälle. Työntekijäkokemus luo alustan asiakaskokemuksen syntymiselle, joten asiakaskokemuksen voidaan luontevasti katsoa olevan työntekijäkokemuksen summa.
Nykypäivänä työntekijät odottavat työnantajaltaan nopeaa reagointia ja innovaatioita. Yritysten on luotava työntekijöille heidän toivomansa työympäristön, jotta työtekijät ovat motivoituneita ja sitoutuneina työnantajaan. Työntekijäkokemus alkaa muodostua välittömästi työnantajan sekä työntekijän kohtaamisesta ja rakentuu koko työsuhteen ajan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Liikelaitos Porvoon tilapalveluiden työntekijäkokemuksen nykytilaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon sisältyy muutamia kvalitatiivisia osioita. Tutkimukseen oli mahdollista osallistua koko toimeksiantajan organisaatio.
Tutkimuksen tulosten perusteella laaditaan kehittämisehdotuksia organisaation työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi. Kehittämisehdotus ottaa kantaa siihen, mihin erityisesti tulisi kiinnittää huomiota ja mikä on työntekijöille sekä kokonaisorganisaatiolle oikea järjestys asioiden edistämiselle. Työntekijäkokemuksen kehittämiseen panostaminen helpottaa organisaation rekrytointia. Organisaation työntekijöiden sitoutuminen, motivaatio sekä omistautuminen paranevat työntekijäkokemuksen kehittämisen kautta. Organisaation tunnistettua yksilöiden tarpeet ja toiveet, on organisaatiolla mahdollisuus vastata näihin paremmin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että organisaation työntekijäkokemus on erittäin hyvällä tasolla. Tutkimuksen tulosten perusteella 94,4 % vastaajista sekä pitää työstään liikelaitos Porvoon tilapalveluilla, että pitää organisaatiota hyvänä työnantajana. Lähes 92 % vastaajista koki työilmapiirin olevan hyvällä tasolla. Tutkimuksen tulokset olivat kokonaisuudessa organisaation tasolla hyviä ja jopa erittäin hyviä. Organisaatio on siis tehnyt oikeita valintoja ja kohdistanut kehittämisen ja uudistamisen voimavaransa oikeisiin kohteisiin. Tutkimuksen tulosten pohjalta on tarkoitus kehittää organisaatiossa työntekijäkokemusta ja täten vielä vahvistaa työhyvinvointia organisaatiossa.
Perinteisesti organisaatioissa on keskitytty asiakasprosessien kehittämiseen. Työntekijäkokemus on jäänyt organisaatioiden kehittämisessä vähemmälle. Työntekijäkokemus luo alustan asiakaskokemuksen syntymiselle, joten asiakaskokemuksen voidaan luontevasti katsoa olevan työntekijäkokemuksen summa.
Nykypäivänä työntekijät odottavat työnantajaltaan nopeaa reagointia ja innovaatioita. Yritysten on luotava työntekijöille heidän toivomansa työympäristön, jotta työtekijät ovat motivoituneita ja sitoutuneina työnantajaan. Työntekijäkokemus alkaa muodostua välittömästi työnantajan sekä työntekijän kohtaamisesta ja rakentuu koko työsuhteen ajan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Liikelaitos Porvoon tilapalveluiden työntekijäkokemuksen nykytilaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon sisältyy muutamia kvalitatiivisia osioita. Tutkimukseen oli mahdollista osallistua koko toimeksiantajan organisaatio.
Tutkimuksen tulosten perusteella laaditaan kehittämisehdotuksia organisaation työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi. Kehittämisehdotus ottaa kantaa siihen, mihin erityisesti tulisi kiinnittää huomiota ja mikä on työntekijöille sekä kokonaisorganisaatiolle oikea järjestys asioiden edistämiselle. Työntekijäkokemuksen kehittämiseen panostaminen helpottaa organisaation rekrytointia. Organisaation työntekijöiden sitoutuminen, motivaatio sekä omistautuminen paranevat työntekijäkokemuksen kehittämisen kautta. Organisaation tunnistettua yksilöiden tarpeet ja toiveet, on organisaatiolla mahdollisuus vastata näihin paremmin.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että organisaation työntekijäkokemus on erittäin hyvällä tasolla. Tutkimuksen tulosten perusteella 94,4 % vastaajista sekä pitää työstään liikelaitos Porvoon tilapalveluilla, että pitää organisaatiota hyvänä työnantajana. Lähes 92 % vastaajista koki työilmapiirin olevan hyvällä tasolla. Tutkimuksen tulokset olivat kokonaisuudessa organisaation tasolla hyviä ja jopa erittäin hyviä. Organisaatio on siis tehnyt oikeita valintoja ja kohdistanut kehittämisen ja uudistamisen voimavaransa oikeisiin kohteisiin. Tutkimuksen tulosten pohjalta on tarkoitus kehittää organisaatiossa työntekijäkokemusta ja täten vielä vahvistaa työhyvinvointia organisaatiossa.