Improvisaatio osana musiikin hahmotuksen opetusta
Uusitalo, Jussi (2022)
Uusitalo, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311401
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä paneuduttiin siihen, kuinka improvisaatiota voidaan soveltaa työvälineenä musiikin hahmotuksen opetuksessa. Improvisaatio on tuotu osaksi musiikin hahmotuksen opetusta taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuttua elokuussa 2018, mutta tässä tavoitteessa ei vielä olla onnistuttu laajamittaisesti. Opinnäytetyöni tavoite on tutkia, miten improvisaatiota voidaan tuoda osaksi opetusta ja kuinka sen avulla voidaan konkretisoida asioita. Työssä pyritään myös avaamaan, kuinka improvisaatioharjoituksissa pääsee alkuun ja mitä improvisaatioharjoitukset vaativat käytännössä opettajalta.
Työ pohjautuu havaintoihini ja teetettyihin harjoituksiin lukuvuonna 2021–2022. Improvisaatiota käytettiin osana opetusta ja pyrittiin selvittämään, auttavatko improvisaatioharjoitukset oppilaita sisäistämään asioita paremmin. Tutkimuksessa keskityttiin havainnoimaan lähinnä asteikoiden oppimista ja sisäistämistä improvisaation avulla. Pedagogisena pohjana käytettiin CAD-metodiikkaa, joka on vahvasti improvisaatioon pohjautuva pedagoginen näkökulma. Käytetyt harjoitukset pohjasivat CAD-metodiin, mutta niitä sovellettiin opinnäytetyön tarkoituksiin ja opetustyyliin. Työssä avataan ja perustellaan myös muita tehtyjä pedagogisia valintoja. Opinnäytetyössä käydään läpi teoriaa sen teemojen, ja havainnollistetaan CAD-metodia ja sen soveltamis-ta. Lisäksi työssä pohditaan lyhyesti taidemusiikin ja improvisaation suhdetta.
Lukuvuoden aikana saatiin hyviä ja monipuolisia tuloksia improvisaatioharjoituksien toimivuudesta ja käytännön haasteista. Harjoitusten todettiin olevan mielekkäitä ja innostavia. Harjoitukset myös auttoivat liittämään teoriassa opitut asiat käytäntöön, ja antoivat oppilaille mahdollisuuden oivaltaa itse uusia asioita musiikista ja soittimista. Tutkimuksen todettiin olevan relevantti ja kaiken kaikkiaan hyvin onnistunut. Opinnäytetyö oli opettajuuden kannalta hyödyllinen, ja sen uskotaan antavan lukijalle uusia ajatuksia ja näkökulmia.
Työ pohjautuu havaintoihini ja teetettyihin harjoituksiin lukuvuonna 2021–2022. Improvisaatiota käytettiin osana opetusta ja pyrittiin selvittämään, auttavatko improvisaatioharjoitukset oppilaita sisäistämään asioita paremmin. Tutkimuksessa keskityttiin havainnoimaan lähinnä asteikoiden oppimista ja sisäistämistä improvisaation avulla. Pedagogisena pohjana käytettiin CAD-metodiikkaa, joka on vahvasti improvisaatioon pohjautuva pedagoginen näkökulma. Käytetyt harjoitukset pohjasivat CAD-metodiin, mutta niitä sovellettiin opinnäytetyön tarkoituksiin ja opetustyyliin. Työssä avataan ja perustellaan myös muita tehtyjä pedagogisia valintoja. Opinnäytetyössä käydään läpi teoriaa sen teemojen, ja havainnollistetaan CAD-metodia ja sen soveltamis-ta. Lisäksi työssä pohditaan lyhyesti taidemusiikin ja improvisaation suhdetta.
Lukuvuoden aikana saatiin hyviä ja monipuolisia tuloksia improvisaatioharjoituksien toimivuudesta ja käytännön haasteista. Harjoitusten todettiin olevan mielekkäitä ja innostavia. Harjoitukset myös auttoivat liittämään teoriassa opitut asiat käytäntöön, ja antoivat oppilaille mahdollisuuden oivaltaa itse uusia asioita musiikista ja soittimista. Tutkimuksen todettiin olevan relevantti ja kaiken kaikkiaan hyvin onnistunut. Opinnäytetyö oli opettajuuden kannalta hyödyllinen, ja sen uskotaan antavan lukijalle uusia ajatuksia ja näkökulmia.