Lapsinäyttelijän ohjaaminen henkisesti kuormittavassa roolissa
Similä, Emma (2022)
Similä, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411462
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli pohtia ja tutkia ohjaajan ja lapsinäyttelijän välistä työskentelyä, sekä ohjaajan tapoja toimia ja kohdata lapsinäyttelijä tämän suorittaessa raskasta roolia. Pääkysymyksenä oli, mitä ohjaajan pitää ottaa huomioon ja miten toimia, kun lapsinäyttelijä kohtaa haastavan roolin. Opinnäytetyön päätavoitteena oli kirjata tavat, millä luodaan turvallinen ympäristö lapselle työskentelyyn, vaikka itse työskentely vaatisikin lapselta paljon.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu ohjaaja Saara Cantellia, jolla on vankkaa kokemusta työskentelystä lasten kanssa elokuvatuotannoissa, sekä ohjaaja Hanna Bergholmia, jonka maaliskuussa 2022 ensi-iltansa saaneessa kauhuelokuvassaan oli alaikäinen päänäyttelijä.
Opinnäytetyössä selvisi, että lapsinäyttelijää suojellaan kyllä tarinan teemalta ja kuormittavuudelta tarpeen mukaan, mutta tämä ei useinkaan tarvitse suuria muutoksia ohjaajalta hänen työskentelytapoihinsa. Lapsen mielikuvitus on rajaton ja näytteleminen on lapselle usein leikkiä, joka tulee häneltä luonnostaan. Luottamus ohjaajaan ja vastanäyttelijöihin on kuitenkin elintärkeää turvallisuuden luomiseksi, ja pelotta työskentely pohjaa luottamukseen. Luottamus nousi sanana esiin useasti ja se on opinnäytetyön avainsana.
Opinnäytetyötä varten on haastateltu ohjaaja Saara Cantellia, jolla on vankkaa kokemusta työskentelystä lasten kanssa elokuvatuotannoissa, sekä ohjaaja Hanna Bergholmia, jonka maaliskuussa 2022 ensi-iltansa saaneessa kauhuelokuvassaan oli alaikäinen päänäyttelijä.
Opinnäytetyössä selvisi, että lapsinäyttelijää suojellaan kyllä tarinan teemalta ja kuormittavuudelta tarpeen mukaan, mutta tämä ei useinkaan tarvitse suuria muutoksia ohjaajalta hänen työskentelytapoihinsa. Lapsen mielikuvitus on rajaton ja näytteleminen on lapselle usein leikkiä, joka tulee häneltä luonnostaan. Luottamus ohjaajaan ja vastanäyttelijöihin on kuitenkin elintärkeää turvallisuuden luomiseksi, ja pelotta työskentely pohjaa luottamukseen. Luottamus nousi sanana esiin useasti ja se on opinnäytetyön avainsana.