Visuaalinen identiteetti Kymenlaakson Ihme -tapahtumakokonaisuudelle
Veijanen, Pilvi (2022)
Veijanen, Pilvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411478
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella sekä toteuttaa visuaalinen identiteetti Kymenlaakson Ihme -tapahtumakokonaisuudelle. Kymenlaakson Ihme on metsäteollisuuden 150-juhlavuotistapahtuma, jonka tarkoituksena on vahvistaa kymenlaaksolaisten maakuntaidentiteettiä, osoittaa arvostusta metsiä ja metsäalaa kohtaan, sekä siirtää katseet kohti metsäalan tulevaisuutta.
Tapahtuman taustalla toimii joukko itsenäisiä toimijoita, jotka osallistuvat koko Kymenlaakson kattavaan juhlavuoteen ideoiden sekä toteuttaen ohjelmanumeroita. Visuaalisen ilmeen tehtävänä on tukea tapahtuman sanomaa, sekä sitoa laaja taustalla vaikuttava verkosto käyttämään yhtenäistä, kohdeyleisöön vetoavaa ilmettä. Tapahtuma sijoittuu koko vuoden 2022 ajalle.
Opinnäytetyössä hyödynnetään laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla etsitään vastausta tutkimuskysymykseen: Mitä asioita tulee ottaa huomioon suunniteltaessa visuaalista identiteettiä Kymenlaakson Ihme -tapahtumakokonaisuudelle? Tätä kysymystä kartoitetaan alakysymyksillä: Millainen on onnistunut tapahtumailme? sekä Miten toteuttaa kuvituksellinen visuaalinen identiteetti?
Tutkimuskysymyksiin etsitään vastausta laadullisten tutkimusmenetelmien avulla. Käytettävät menetelmät ovat vertailu ja semioottinen kuva-analyysi. Menetelmiä hyödyntäen opinnäytetyön produktiivisessa vaiheessa suunnitellaan Kymenlaakson Ihmeen visuaalinen identiteetti. Työn edetessä suunnittelun vaiheita esitellään ja perustellaan kohta kerrallaan.
Vertailun avulla tutkimuksessa todettiin, että laadukas ilme vaatii laajaa ymmärrystä kohderyhmästä. Kohderyhmä ja tapahtuman tarkoitus otetaan huomioon ilmeen suunnittelun jokaisessa vaiheessa. Semioottista kuva-analyysia hyödynnettiin kuvituksellisten tapahtumailmeiden analysoimisessa. Kuva-analyysin avulla huomattiin visuaalisia keinoja luoda haluttuja mielikuvia. Jokaisen visuaaliseen identiteettiin valikoituneen elementin täytyy olla perusteltavissa ja sopia kokonaisuuteen. Opinnäytteen lopputuloksena on Kymenlaakson Ihmeen arvoja ja tavoitteita tukeva yhtenäinen ja kuvituksellinen visuaalinen ilme. The objective of the thesis was to design a visual identity for an event called Kymenlaakson Ihme. Kymenlaakson Ihme celebrates forest industry being established in the area 150 years ago. The anniversary aims to raise awareness of the forest industry, its related sectors as well as its cultural impacts in the area. Behind the anniversary year is a collaboration network of various stakeholders. The participants include provincial, regional, and local operators, museums, cultural sector representatives, and businesses in the forest industry and other industries. The purpose was to design an identity that visualizes all the themes of the event in a coherent and appealing way.
The thesis is practice-based, and it uses qualitative research methods. The used methods are comparative study and semiotic image analysis. Visual appearances of other events were analysed by comparative study, to better understand how to visualize themes around the forest industry. Semiotic image analysis was used to understand capabilities of illustration-based event branding. The practice-based part of the thesis presents the design process of the visual identity and explains all design choices.
The final product is a visual identity that represents the themes and values of the event. Every element of the identity is carefully chosen to visually communicate all aspects of the event. The final identity is an illustrative event brand that includes a color theme, typography, a logo, and ready-to-use materials such as posters and banners in different sizes.
Tapahtuman taustalla toimii joukko itsenäisiä toimijoita, jotka osallistuvat koko Kymenlaakson kattavaan juhlavuoteen ideoiden sekä toteuttaen ohjelmanumeroita. Visuaalisen ilmeen tehtävänä on tukea tapahtuman sanomaa, sekä sitoa laaja taustalla vaikuttava verkosto käyttämään yhtenäistä, kohdeyleisöön vetoavaa ilmettä. Tapahtuma sijoittuu koko vuoden 2022 ajalle.
Opinnäytetyössä hyödynnetään laadullisia tutkimusmenetelmiä, joiden avulla etsitään vastausta tutkimuskysymykseen: Mitä asioita tulee ottaa huomioon suunniteltaessa visuaalista identiteettiä Kymenlaakson Ihme -tapahtumakokonaisuudelle? Tätä kysymystä kartoitetaan alakysymyksillä: Millainen on onnistunut tapahtumailme? sekä Miten toteuttaa kuvituksellinen visuaalinen identiteetti?
Tutkimuskysymyksiin etsitään vastausta laadullisten tutkimusmenetelmien avulla. Käytettävät menetelmät ovat vertailu ja semioottinen kuva-analyysi. Menetelmiä hyödyntäen opinnäytetyön produktiivisessa vaiheessa suunnitellaan Kymenlaakson Ihmeen visuaalinen identiteetti. Työn edetessä suunnittelun vaiheita esitellään ja perustellaan kohta kerrallaan.
Vertailun avulla tutkimuksessa todettiin, että laadukas ilme vaatii laajaa ymmärrystä kohderyhmästä. Kohderyhmä ja tapahtuman tarkoitus otetaan huomioon ilmeen suunnittelun jokaisessa vaiheessa. Semioottista kuva-analyysia hyödynnettiin kuvituksellisten tapahtumailmeiden analysoimisessa. Kuva-analyysin avulla huomattiin visuaalisia keinoja luoda haluttuja mielikuvia. Jokaisen visuaaliseen identiteettiin valikoituneen elementin täytyy olla perusteltavissa ja sopia kokonaisuuteen. Opinnäytteen lopputuloksena on Kymenlaakson Ihmeen arvoja ja tavoitteita tukeva yhtenäinen ja kuvituksellinen visuaalinen ilme.
The thesis is practice-based, and it uses qualitative research methods. The used methods are comparative study and semiotic image analysis. Visual appearances of other events were analysed by comparative study, to better understand how to visualize themes around the forest industry. Semiotic image analysis was used to understand capabilities of illustration-based event branding. The practice-based part of the thesis presents the design process of the visual identity and explains all design choices.
The final product is a visual identity that represents the themes and values of the event. Every element of the identity is carefully chosen to visually communicate all aspects of the event. The final identity is an illustrative event brand that includes a color theme, typography, a logo, and ready-to-use materials such as posters and banners in different sizes.