Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Saman katon alla : Kansalaistorin toimintamalliehdotus

Jääskeläinen, Janita (2022)

 
Avaa tiedosto
Jääskeläinen_Janita.pdf (2.902Mt)
Lataukset: 


Jääskeläinen, Janita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411505
Tiivistelmä
Kansalaiset haluavat vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa ja olla osana itseään ja lähiyhteisöään koskevissa päätöksissä ja palveluissa. Sosiaali- ja terveys-palveluilla tuetaan kansalaisten halua parantaa omaa elämänlaatua. Tämä opinnäytetyö tehtiin Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä Sosterille, hyödyntäen Sosterin Itä-Savon tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeeseen perustetun Yhdistysverkoston kehittämistä suunnittelevan -työryhmän asiantuntijuutta.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää kansalaisten tiedonsaantia eri potilas- ja sotejärjestöjen ja -yhdistysten palveluista sekä aktivoida kansalais-ten osallistumista oman hyvinvointinsa ylläpitämiseksi. Tarkoituksena oli tuot-taa ehdotus Sosterille Kansalaistorin toimintamalliksi yhteistyössä muiden verkostojen kanssa. Opinnäytetyön tutkivan kehittämisen lähestymistavaksi valikoitui palvelumuotoilu, johon osallistettiin Sosterin lisäksi kuuden eri poti-las- ja sotejärjestöjen ja -yhdistysten edustajia. Tiedonhankinta toteutettiin työpajatyöskentelyjen sekä Webropol- ja sähköpostikyselyn keinoin. Työpa-joihin valittiin sovellettu Learning Cafe-menetelmä. Aineiston analyysimene-telmänä käytettiin temaattista analyysia.

Tutkimuskysymyksinä olivat: Miten potilas- ja sotejärjestöt ja -yhdistykset voi-vat näkyä Kansalaistorilla? Miten Kansalaistorin digitaalinen tapahtumaka-lenteri olisi mahdollista toteuttaa? Mitä erilaisia toimintamuotoja Kansalaisto-rilla voi olla? Miten OLKA-toiminta tukee kansalaisten osallistumista Kansa-laistorilla? Miten Kansalaistori voi edistää Sosterin asiakaspolkujen näkyvyyt-tä? Miten Kansalaistorista ja digitaalisesta tapahtumakalenterista viestitään kansalaisille? Millaista yhteistyötä Sosteri sekä potilas- ja sotejärjestöt ja -yhdistykset ovat toteuttaneet?

Toimintamalliehdotus syntyi opinnäytetyössä toteutettujen työpajatuotosten sekä Webropol-kyselyn tulosten pohjalta. Järjestö- ja yhdistysyhteistyötä sekä vapaaehtoistoimintaa pidetään tärkeänä ja siihen halutaan panostaa. Kansa-laistori toimii kohtaamispaikkana sekä tärkeänä yhdyslinkkinä Sosterin asia-kaspoluilla. Kolmannen sektorin tarjoamat palvelut Kansalaistorilla lisäävät kansalaisten mahdollisuuksia osallistua omaa hyvinvointia kohentavaan toimintaan. Kansalaistorilla aloittava OLKA-toiminta vastaa opinnäytetyön tu-loksissa esiin nousseisiin kehittämissuunnitelmiin tarjoamalla järjestö- ja va-paaehtoistoimintaa. Kansalaistorin digitaalisena tapahtumakalenterina toimii OLKA-teemakalenteri.

Asiasanat: Hyvinvointi, digitalisaatio, verkostoyhteistyö, osallisuus, vertaistu-ki, palvelumuotoilu, asiakaspolku, toimintamalli
 
Citizens want to take a part in the decisions and services that affect them and their community wellbeing. Social and health services support citizens’ desire to improve their own quality of life. This thesis relies on the expertise of the work group for developing the Associations Network established in the Sosteri East Savo Future Social and Health Center project.
The aim of this thesis was to promote citizens’ access to information on the services of various patient and social organizations and associations, and to activate the participation of citizens in their own wellbeing. The purpose was to produce a proposal for an operating model for the Sosteri Kansalaistori Square in cooperation with other networks. Service design was chosen as the approach to the developmental investigation in the thesis, which in addi-tion to Sosteri included representatives of six different patient and social or-ganizations and associations. The data acquisition was implemented through workshops and a Webropol and e-mail survey. The applied Learning Café method was chosen for the workshops. Thematic analysis was used as the method of analysis.
The research questions were: How can patient as well as social and health care organizations and associations be present in the Kansalaistori Square? How could a digital calendar of events be implemented? What different forms of activity can the Kansalaistori Square promote? How do OLKA activities support citizens’ participation in the Kansalaistori Square? How can the Kansalaistori Square promote the visibility of Sosteri client paths? How to in-form citizens about the Kansalaistori Square and the digital calendar of events? What kind of cooperation has Sosteri and patient and social and health care organizations and associations implemented?
The proposal for an operating model was created based on the results of the workshops and the Webropol survey implemented in the thesis. Volunteering and cooperation between organizations and associations is considered im-portant and worth investing in. Kansalaistori Square serves as a meeting place for and an important link to Sosteri client paths. Services provided by the third sector in the Kansalaistori Square increase citizens’ opportunities to participate in activities that improve their own wellbeing. OLKA activity in the Kansalaistori Square responds to the development plans that emerged in the results of the thesis by offering organizational and voluntary activities. The OLKA theme calendar serves as the digital calendar of events for the Kansalaistori Square.

Keywords: Wellbeing, digitalization, networking, participation, peer support, service design, customer path, operating model
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste