Akun hallintajärjestelmän PIL-prototyyppi akkumoduulin fysiikkamallin ohjausta varten
Mertaniemi, Saku (2022)
Mertaniemi, Saku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411528
Tiivistelmä
Digitalisaatio ajaa akkuteollisuutta kohti muutosta, kun sähköisten voimalinjojen määrä kasvaa sekä matkustusliikenteessä että työkoneissa. Alati kasvava akustojen määrä ja akkujen valmistuksen kustannukset luovat tarpeen paremmin toteutetuille voimalinjojen suunnittelulle. Kun akun käyttöastetta pystytään optimoimaan mm. hyvän akkujärjestelmän ohjaimen avulla, säästyy luonnonvaroja, aikaa ja rahaa.
Akun hallintajärjestelmä voidaan suunnitella monella eri tavalla. Yksinkertainen tapa voisi olla toteuttaa se esimerkiksi kokonaan mikrokontrollerin ohjelmointiympäristössä. Tämänkaltaisen toteuttamisen haittapuolia olisi kehityksenaikaisen toiminnallisuuden testaamisen sekä turvallisuuskriteerien täyttämisen vaikeus. Mallipohjaista kehittämistä ja testaamista tehdään koko ajan aiempaa enemmän. Siinä etuina ovat muun muassa nopea mallien muokkaaminen ja testauksen helpottuminen, joka näkyy lyhentyneenä tuotekehitysaikana.
Tässä työssä toteutettiin valmiin mallipohjaisen koodin integroiminen mikrokontrollerille processor-in-the-loop-testausta varten sekä siihen liittyvien tiedonsiirtoprotokollien valitseminen ja toiminnallisuuden todentaminen. Prototyypillä on tarkoitus osoittaa mallipohjaisen ohjelmakoodin toimivuus sulautetussa järjestelmässä, ja sen tulee kyetä ohjaamaan fysiikkamallia, jotta tämän työn jälkeen pystytään optimoimaan akun käyttöä. Työstä on tarkoitus jatkaa hardware-in-the-loop-testaukseen, jossa akun fysiikkamalli korvataan fyysisellä akulla.
Työ tehtiin EDR & Medeso Oy:lle osana e3Power-hanketta, jonka päämääränä oli vastata kysymykseen, kuinka sähköinen voimalinja tulee määritellä, suunnitella, rakentaa, käyttää, ja valvoa. Lopputuloksena on processor-in-the-loop-prototyyppi, jossa mikrokontrolleri ohjaa SPI-väylän kautta PC-tietokoneella pyörivää akkumoduulin fysiikkamallia sekä kirjoittaa suorituksenaikaisesti CAN-väylään tietoa kennojen tiloista. Osana työtä toteutettiin myös PC-sovellus, jolla pystyy lukemaan mikrokontrollerin lähettämää tietoa.
Akun hallintajärjestelmä voidaan suunnitella monella eri tavalla. Yksinkertainen tapa voisi olla toteuttaa se esimerkiksi kokonaan mikrokontrollerin ohjelmointiympäristössä. Tämänkaltaisen toteuttamisen haittapuolia olisi kehityksenaikaisen toiminnallisuuden testaamisen sekä turvallisuuskriteerien täyttämisen vaikeus. Mallipohjaista kehittämistä ja testaamista tehdään koko ajan aiempaa enemmän. Siinä etuina ovat muun muassa nopea mallien muokkaaminen ja testauksen helpottuminen, joka näkyy lyhentyneenä tuotekehitysaikana.
Tässä työssä toteutettiin valmiin mallipohjaisen koodin integroiminen mikrokontrollerille processor-in-the-loop-testausta varten sekä siihen liittyvien tiedonsiirtoprotokollien valitseminen ja toiminnallisuuden todentaminen. Prototyypillä on tarkoitus osoittaa mallipohjaisen ohjelmakoodin toimivuus sulautetussa järjestelmässä, ja sen tulee kyetä ohjaamaan fysiikkamallia, jotta tämän työn jälkeen pystytään optimoimaan akun käyttöä. Työstä on tarkoitus jatkaa hardware-in-the-loop-testaukseen, jossa akun fysiikkamalli korvataan fyysisellä akulla.
Työ tehtiin EDR & Medeso Oy:lle osana e3Power-hanketta, jonka päämääränä oli vastata kysymykseen, kuinka sähköinen voimalinja tulee määritellä, suunnitella, rakentaa, käyttää, ja valvoa. Lopputuloksena on processor-in-the-loop-prototyyppi, jossa mikrokontrolleri ohjaa SPI-väylän kautta PC-tietokoneella pyörivää akkumoduulin fysiikkamallia sekä kirjoittaa suorituksenaikaisesti CAN-väylään tietoa kennojen tiloista. Osana työtä toteutettiin myös PC-sovellus, jolla pystyy lukemaan mikrokontrollerin lähettämää tietoa.