ARG-pelien hyödyntäminen videopelien ennakkomarkkinoinnissa
Minkkinen, Tuure (2022)
Minkkinen, Tuure
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411526
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sitä, miten alternate reality pelejä voitaisiin hyödyntää tehokkaasti videopelien ennakkomainonnassa. ARG-pelit olivat ilmiö yritysten markkinoinnissa 2000-luvun alussa, mutta ovat nykyään enemmän yksityishenkilöiden ylläpitämä genre. ARG-peleillä on paljon potentiaalia markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena on saavuttaa ymmärrys ARG-pelien mahdollisuuksista videopelien ennakkomarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön osana toteutettiin kaksi erillistä tutkimusta kirjallisuuslähteiden käytön lisäksi. Osana opinnäytetyötä haastateltiin ARG-pelin vetäjää Aidan Elliottia. Elliottin ARG-pelin tavoitteena oli markkinoida lyhytelokuvaa. Lisäksi osana tutkimustyötä toteutettiin kyselytutkimus joka lähetettiin sosiaalisen median kautta ARG-pelien pelaajille ja vetäjille. This thesis discusses how alternate reality games could be used in the prerelease marketing of videogames. ARG’s were a popular marketing tactic in the begging of 2000’s but in the present moment are more of a hobby for indie creators. ARG’s hold a lot of potential in marketing. The goal of this thesis is to reach an understanding in what kinds of possibilitie do ARG’s have in prerealease marketing of videogames.
As part of this thesis a questioner and an interview were held. The subject of the interview was Aidan Elliott, an ARG puppetmaster who marketed his short film through an ARG. The questioner was send through social media to players and puppetmasters of ARG’s to get an inside look into their thoughts on ARG topics.
Opinnäytetyön osana toteutettiin kaksi erillistä tutkimusta kirjallisuuslähteiden käytön lisäksi. Osana opinnäytetyötä haastateltiin ARG-pelin vetäjää Aidan Elliottia. Elliottin ARG-pelin tavoitteena oli markkinoida lyhytelokuvaa. Lisäksi osana tutkimustyötä toteutettiin kyselytutkimus joka lähetettiin sosiaalisen median kautta ARG-pelien pelaajille ja vetäjille.
As part of this thesis a questioner and an interview were held. The subject of the interview was Aidan Elliott, an ARG puppetmaster who marketed his short film through an ARG. The questioner was send through social media to players and puppetmasters of ARG’s to get an inside look into their thoughts on ARG topics.