Visuaalinen identiteetti - ihonhoitosalonki Mirecomodo
Raaskoski, Julia (2022)
Raaskoski, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411540
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoite oli suunnitella ihonhoitosalonki Mirecomodolle uusi visuaalinen ilme. Visuaalisen ilmeen suunnitteluun kuului tunnuksen luominen, värimaailman laatiminen, typografisen ilmeen päättäminen sekä muiden graafisten elementtien suunnittelu. Valmis visuaalinen ilme koottiin graafisen ohjeistuksen muotoon. Graafiseen ohjeistukseen sisältyi ohjeita ja esimerkkejä visuaalisen ilmeen soveltamiseen. Sen tavoitteena on toimia yrittäjän tukena hänen edelleen rakentaessaan tulevaisuudessa yrityksensä brändiä.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäinen pääluku kertoo visuaalisuuden vaikutuksesta brändiin. Toinen teorialuku taas puolestaan syventyy visuaalisten elementtien muodostamaan kokonaisuuteen. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyön sisältö jakautuu myös visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessiin, valmiin työn esittelyyn sekä pohdintaan, jossa avataan opiskelijan ajatuksia opinnäytetyöprosessiin ja produktiin liittyen.
Produktin, eli graafisen ohjeistuksen tavoitteena oli luoda käytäntöön sovellettava ohjeisto toimeksiantaja Mirecomodolle. Opinnäytetyöntekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli syventää omaa ammatillista osaamistaan ja saada kokemusta suunnittelutyöstä.
Toimeksiantajaa haastateltiin graafisen ohjeistuksen laatimiseksi. Haastattelulla kartoitettiin yrityksen nykytilaa ja toimeksiantajan toiveita työn tavoitteiden osalta. Haastattelulla luotiin pohja suunnitteluprosessille. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Juha Pohjolan suunnitteluprosessimallia soveltaen sitä opinnäytetyöproduktin tarpeisiin. Luoduissa konseptivaihtoehdoissa käytettiin muun muassa moodboard -menetelmää.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2022. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2022 alussa ja saatiin loppuun aikataulun mukaisesti toukokuun loppuun mennessä.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäinen pääluku kertoo visuaalisuuden vaikutuksesta brändiin. Toinen teorialuku taas puolestaan syventyy visuaalisten elementtien muodostamaan kokonaisuuteen. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyön sisältö jakautuu myös visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessiin, valmiin työn esittelyyn sekä pohdintaan, jossa avataan opiskelijan ajatuksia opinnäytetyöprosessiin ja produktiin liittyen.
Produktin, eli graafisen ohjeistuksen tavoitteena oli luoda käytäntöön sovellettava ohjeisto toimeksiantaja Mirecomodolle. Opinnäytetyöntekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli syventää omaa ammatillista osaamistaan ja saada kokemusta suunnittelutyöstä.
Toimeksiantajaa haastateltiin graafisen ohjeistuksen laatimiseksi. Haastattelulla kartoitettiin yrityksen nykytilaa ja toimeksiantajan toiveita työn tavoitteiden osalta. Haastattelulla luotiin pohja suunnitteluprosessille. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Juha Pohjolan suunnitteluprosessimallia soveltaen sitä opinnäytetyöproduktin tarpeisiin. Luoduissa konseptivaihtoehdoissa käytettiin muun muassa moodboard -menetelmää.
Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2022. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin vuoden 2022 alussa ja saatiin loppuun aikataulun mukaisesti toukokuun loppuun mennessä.