Peilikuvia : sukupuolineutraalin musikaalin säveltäminen ja sukupuoli Suomen musiikkiteatterikentällä
Pajunen, Samuli (2022)
Pajunen, Samuli
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411575
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin sukupuolineutraalin Peilikuvia-musikaalin säveltämisen prosessiin sekä pohdittiin, kuinka sukupuoli näkyy suomalaisen musiikkiteatterin ammattikentällä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka sukupuolineutraalius vaikuttaa musikaalin luomisprosessiin ja miten sukupuolen relevanssi näkyy tarinankerronnassa säveltäjän näkökulmasta. Raportoimalla prosessista haluttiin osoittaa, että sukupuolen tuominen osaksi hahmoa ei ole välttämätön elementti tarinankerronnalle musikaaleissa. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli tarkastella sukupuolen tämänhetkistä asemaa musikaaleissa sekä tekijöiden että tuottajien keskuudessa sekä sivuttiin kuinka sukupuoliroolit ja sukupuolen representaatio vaikuttavat lavalla nähtävään ihmiskuvaan.
Sukupuolten välistä epätasa-arvoa Suomen musiikkiteatterikentällä tutkittiin käyttäen sekä suomalaisia että kansainvälisiä tilastoja ja tutkimuksia. Sävellysprosessin haasteista ja onnistumisista puhutaan pääosin säveltäjän itsensä näkökulmasta. Pohjana prosessin analysoinnille toimi kirjoittajan oma tietämys taidemuodosta sekä työkokemus muusikkona ja esiintyjänä.
Sukupuolen asemaa tarkasteltaessa selvisi, että sekä muualla maailmassa että myös Suomessa, eri sukupuolille tasa-arvoinen työympäristö on vielä saavuttamatta. Tämä epätasa-arvo näkyy selkeimmin erityisesti teattereiden johtohenkilökunnan sukupuolijakaumissa, mutta on merkittävää myös tekijöiden keskuudessa. Sukupuolineutraalin sävellystyön analysoinnissa selvisi, että moniulotteisen ja tunteisiin vetoavan tarinan voi kertoa käyttämättä sukupuolta osana tarinankerrontaa.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin vahvan tarpeen muuttaa työympäristöjä tasaarvoisemmiksi etenkin lisäämällä johtotehtäviin sukupuolista moninaisuutta. Sen lisäksi on tärkeää lisätä sukupuolen monipuolisempaa representaatiota myös musikaalien roolihenkilöihin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka sukupuolineutraalius vaikuttaa musikaalin luomisprosessiin ja miten sukupuolen relevanssi näkyy tarinankerronnassa säveltäjän näkökulmasta. Raportoimalla prosessista haluttiin osoittaa, että sukupuolen tuominen osaksi hahmoa ei ole välttämätön elementti tarinankerronnalle musikaaleissa. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli tarkastella sukupuolen tämänhetkistä asemaa musikaaleissa sekä tekijöiden että tuottajien keskuudessa sekä sivuttiin kuinka sukupuoliroolit ja sukupuolen representaatio vaikuttavat lavalla nähtävään ihmiskuvaan.
Sukupuolten välistä epätasa-arvoa Suomen musiikkiteatterikentällä tutkittiin käyttäen sekä suomalaisia että kansainvälisiä tilastoja ja tutkimuksia. Sävellysprosessin haasteista ja onnistumisista puhutaan pääosin säveltäjän itsensä näkökulmasta. Pohjana prosessin analysoinnille toimi kirjoittajan oma tietämys taidemuodosta sekä työkokemus muusikkona ja esiintyjänä.
Sukupuolen asemaa tarkasteltaessa selvisi, että sekä muualla maailmassa että myös Suomessa, eri sukupuolille tasa-arvoinen työympäristö on vielä saavuttamatta. Tämä epätasa-arvo näkyy selkeimmin erityisesti teattereiden johtohenkilökunnan sukupuolijakaumissa, mutta on merkittävää myös tekijöiden keskuudessa. Sukupuolineutraalin sävellystyön analysoinnissa selvisi, että moniulotteisen ja tunteisiin vetoavan tarinan voi kertoa käyttämättä sukupuolta osana tarinankerrontaa.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin vahvan tarpeen muuttaa työympäristöjä tasaarvoisemmiksi etenkin lisäämällä johtotehtäviin sukupuolista moninaisuutta. Sen lisäksi on tärkeää lisätä sukupuolen monipuolisempaa representaatiota myös musikaalien roolihenkilöihin.