Perheterapian kyselylomakkeen toteuttaminen verkkoympäristöön
Tynkkynen, Samu (2022)
Tynkkynen, Samu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010804
Tiivistelmä
Psykoterapia ja konsultaatio Asta Suomen ja Terapiapalvelu Pirjo Lahtisen toiveena oli kehittää verkko-pohjainen perheterapian kyselylomake, joka pisteyttäisi ja tuloksiin pohjautuen antaisi käyttäjästä arvion käyttäjälle. Tämän kaltaisille lomakkeille on tarvetta psykoterapian parissa, koska siellä vielä tehdään pal-jon käsin. Esimerkiksi pisteet lasketaan usein käsin olemassa olevien taulukoiden mukaan.
Kyselylomaketta alettiin kehittämään konstruktiivisella tutkimusmenetelmällä. Konstruktiivisessa tutki-musmenetelmässä yleensä on tarkoitus kehittää konkreettinen asia kuten esimerkiksi tuote. Tutkimus-menetelmän käytännönläheisyyden ja tuotteen tarpeiden vuoksi läheinen yhteistyö oli tärkeää, joten toimeksiantajien kanssa pidettiin palavereita välillä jopa viikoittain.
Kyselylomakkeen toteutusvälineiksi valikoituivat HTML-merkintäkieli kyselylomakkeen runkoa ja ulkoasua varten sekä JavaScript toteuttamaan toiminnallisuudet. Kyselyn kysymysten tallentamista varten valikoitui XML-tietokanta yksinkertaisuutensa vuoksi. Kysymyksistä tallennettiin esimerkiksi kysymykset itse sekä niiden pisteet.
Kyselylomakkeessa käyttäjät vastaavat kyselyn monivalintakysymyksiin, jotka vaihtelevat normaalin oloi-sis-ta janamaisiin rakenteisiin, kun taas joillakin kysymyksillä voi olla myös jatkokysymyksiäkin. Erilaisilla kysymyksillä on HTML-rakenteet ja niihin liittyvät JavaScript toiminnot. Kysymykset ladataan XML:stä sa-moin kuin mitä rakennetta käytetään kysymyksen esittämiseksi. Käyttäjän vastattua kaikkiin kysymyksiin saa hän nähdä pdf:llä pisteensä sekä arvion itsestään pisteisiin perustuen.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin kyselylomake, joka toimii verkkoympäristössä ja joka antaa arvion käyttäjästä vastauksiin perustuen. Näiltä osin tutkimuksen tavoitteet tuli täytettyä. Tuote on tarkoitus kaupallistaa, mutta sitä ennen se tarvitsee vielä testausta ja jatkokehitystä. Esimerkiksi maksuominaisuus olisi tarpeen tuotteen kaupallistamisen vuoksi. Kyseinen ominaisuus kuitenkin vaatii tuotteen olevan muilta osin täysin valmis, koska monet maksupalvelut ovat kuukausimaksullisia kuten esimerkiksi Paytrail.
Kyselylomaketta alettiin kehittämään konstruktiivisella tutkimusmenetelmällä. Konstruktiivisessa tutki-musmenetelmässä yleensä on tarkoitus kehittää konkreettinen asia kuten esimerkiksi tuote. Tutkimus-menetelmän käytännönläheisyyden ja tuotteen tarpeiden vuoksi läheinen yhteistyö oli tärkeää, joten toimeksiantajien kanssa pidettiin palavereita välillä jopa viikoittain.
Kyselylomakkeen toteutusvälineiksi valikoituivat HTML-merkintäkieli kyselylomakkeen runkoa ja ulkoasua varten sekä JavaScript toteuttamaan toiminnallisuudet. Kyselyn kysymysten tallentamista varten valikoitui XML-tietokanta yksinkertaisuutensa vuoksi. Kysymyksistä tallennettiin esimerkiksi kysymykset itse sekä niiden pisteet.
Kyselylomakkeessa käyttäjät vastaavat kyselyn monivalintakysymyksiin, jotka vaihtelevat normaalin oloi-sis-ta janamaisiin rakenteisiin, kun taas joillakin kysymyksillä voi olla myös jatkokysymyksiäkin. Erilaisilla kysymyksillä on HTML-rakenteet ja niihin liittyvät JavaScript toiminnot. Kysymykset ladataan XML:stä sa-moin kuin mitä rakennetta käytetään kysymyksen esittämiseksi. Käyttäjän vastattua kaikkiin kysymyksiin saa hän nähdä pdf:llä pisteensä sekä arvion itsestään pisteisiin perustuen.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin kyselylomake, joka toimii verkkoympäristössä ja joka antaa arvion käyttäjästä vastauksiin perustuen. Näiltä osin tutkimuksen tavoitteet tuli täytettyä. Tuote on tarkoitus kaupallistaa, mutta sitä ennen se tarvitsee vielä testausta ja jatkokehitystä. Esimerkiksi maksuominaisuus olisi tarpeen tuotteen kaupallistamisen vuoksi. Kyseinen ominaisuus kuitenkin vaatii tuotteen olevan muilta osin täysin valmis, koska monet maksupalvelut ovat kuukausimaksullisia kuten esimerkiksi Paytrail.