Kerhoympäristösovelluksen kehitys Vue.js sovelluskehyksellä
Strandman, Ossi (2022)
Strandman, Ossi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digitemia Oy, joka on digitalisaatioon keskittyvä ohjelmistokehitys yritys. Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda uusi Digitemia-kerhoympäristön prototyyppi, jonka toteutus keskittyi pääasiassa UI-kehitykseen. Tavoitteena oli luoda toimiva runko kerhoympäristölle, jota pystyisi koeajamaan ja jatkokehittämään kokonaisvaltaiseksi kerhoalustaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena. Projektin tavoitteiden saavuttamiseksi valmiiksi valittujen teknologioiden omaksuminen ja UI-suunnittelu nousivat tärkeään asemaan. Teknologiavalinnoissa pyrittiin keskittymään TypeScript-pohjaisiin ratkaisuihin, ja luoda niiden avulla selkeämpää koodirakennetta. Näiden tietojen pohjalta lähdettiin luomaan kerhoympäristön mallia Vue.js sovelluskehystä käyttäen. Sivut ja niiden sisältämät komponentit toteutettiin testidatalla, jolla pystyi koeajamaan sisällön ulkonäköä ja sijoittelua.
Tuloksena syntyi kerhoympäristön prototyyppi, johon on helppo rakentaa ja implementoida uusia toiminnallisuuksia tulevaa käyttöönottoa varten. Kerhoympäristöön saatiin toteutettua kaikki tärkeimmät näkymät.
Tuloksista voidaan päätellä projektin onnistuneen, ja täyttävän vaaditut tavoitteet. Jatkokehitys mahdollisuuksia onnistuttiin löytämään ja suunnittelemaan niin, että jatkossa alustan kehittäminen on helppoa.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena. Projektin tavoitteiden saavuttamiseksi valmiiksi valittujen teknologioiden omaksuminen ja UI-suunnittelu nousivat tärkeään asemaan. Teknologiavalinnoissa pyrittiin keskittymään TypeScript-pohjaisiin ratkaisuihin, ja luoda niiden avulla selkeämpää koodirakennetta. Näiden tietojen pohjalta lähdettiin luomaan kerhoympäristön mallia Vue.js sovelluskehystä käyttäen. Sivut ja niiden sisältämät komponentit toteutettiin testidatalla, jolla pystyi koeajamaan sisällön ulkonäköä ja sijoittelua.
Tuloksena syntyi kerhoympäristön prototyyppi, johon on helppo rakentaa ja implementoida uusia toiminnallisuuksia tulevaa käyttöönottoa varten. Kerhoympäristöön saatiin toteutettua kaikki tärkeimmät näkymät.
Tuloksista voidaan päätellä projektin onnistuneen, ja täyttävän vaaditut tavoitteet. Jatkokehitys mahdollisuuksia onnistuttiin löytämään ja suunnittelemaan niin, että jatkossa alustan kehittäminen on helppoa.