Ohje diabetekseen sairastuneelle 3-7-vuotiaalle lapselle
Luoma, Heidi; Kauppila, Juulia (2022)
Luoma, Heidi
Kauppila, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411545
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään lapsen diabetesta ja sen hoitoon ohjaamista. Tuotoksena syntyi ohjemateriaali 3–7- vuotiaalle lapselle, jolla on juuri diagnosoitu diabetes. Tämän vuoksi kuvaus on yksinkertaista ja ohjeissa on käytetty kuvia sekä kertovaa kissahahmoa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin lasten ja nuorten poliklinikan kanssa. Työn tuotoksena syntynyt ohjemateriaali annettiin Seinäjoen keskussairaalan käyttöön apuvälineeksi hoitotyötekijöille sekä lasten vanhemmille.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä. Tavoitteena oli parantaa lapsen diabeteksen hoitotasapainoa osallistamalla lasta ikätasonsa mukaan omaan hoitoonsa sekä lievittämällä hoitoon liittyviä pelkoja. Tarkoituksena oli näyttöön perustuvan tiedon pohjalta kerätä ohjemateriaalia, jolla kerrotaan lapselle diabeteksesta ja sen hoidosta. Työ etsi vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitkä ovat 3–7- vuotiaan lapsen diabetesohjauksen keskeiset aiheet ja sisällöt? Mitä asioita pitää ottaa huomioon 3–7- vuotiaan lapsen ohjauksessa? Miten osallistaa 3–7- vuotiasta lasta diabeteksen hoitoon? Millainen on hyvä diabeteksen hoidon ohje 3–7- vuotiaalle?
Opinnäytetyössä tulee ilmi, miten eri tavalla lapset ymmärtävät ja käsittelevät asioita, kuten omaa sairauttaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että satuihin eläytyminen vahvistaa lapsen tunnetaitoja, ja leikkien ja satujen kautta lapsi saa turvallisesti käsitellä vaikeitakin tunteita. Opinnäytetyössä käsitellään myös lapsen diabeteksen hoidon erityispiirteitä, joita ilmenee muun muassa insuliinihoidon toteutuksessa ja hoidon ohjauksessa. Lisäksi tarkastellaan perheen merkitystä osana lapsen hoitotyötä, sillä vanhemmilla on suuri vastuu lapsen diabeteksen hoidosta.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä. Tavoitteena oli parantaa lapsen diabeteksen hoitotasapainoa osallistamalla lasta ikätasonsa mukaan omaan hoitoonsa sekä lievittämällä hoitoon liittyviä pelkoja. Tarkoituksena oli näyttöön perustuvan tiedon pohjalta kerätä ohjemateriaalia, jolla kerrotaan lapselle diabeteksesta ja sen hoidosta. Työ etsi vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitkä ovat 3–7- vuotiaan lapsen diabetesohjauksen keskeiset aiheet ja sisällöt? Mitä asioita pitää ottaa huomioon 3–7- vuotiaan lapsen ohjauksessa? Miten osallistaa 3–7- vuotiasta lasta diabeteksen hoitoon? Millainen on hyvä diabeteksen hoidon ohje 3–7- vuotiaalle?
Opinnäytetyössä tulee ilmi, miten eri tavalla lapset ymmärtävät ja käsittelevät asioita, kuten omaa sairauttaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että satuihin eläytyminen vahvistaa lapsen tunnetaitoja, ja leikkien ja satujen kautta lapsi saa turvallisesti käsitellä vaikeitakin tunteita. Opinnäytetyössä käsitellään myös lapsen diabeteksen hoidon erityispiirteitä, joita ilmenee muun muassa insuliinihoidon toteutuksessa ja hoidon ohjauksessa. Lisäksi tarkastellaan perheen merkitystä osana lapsen hoitotyötä, sillä vanhemmilla on suuri vastuu lapsen diabeteksen hoidosta.