Tieliikennehäiriöpalvelun toteuttaminen MQTT-protokollan avulla
Tuukkanen, Elmer (2022)
Tuukkanen, Elmer
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi Nodeon Finland Oy. Opinnäytetyö sai alkunsa osana erästä hanketta, jossa Nodeon oli mukana monen muun yrityksen kanssa.
Hankkeessa syntyi tarve selvittää, löytyykö autonomisten bussien ajamilta reitiltä mitään tieliikenteen häiriöitä. Tästä tarpeesta syntyi aihe kehittää tieliikennehäiriöpalvelu, joka selvittää, vaikuttaako sille lähetettyihin reitteihin mitään tiedossa olevia häiriötä. Häiriöiden löytämisen lisäksi oli palvelun tavoitteena myös seurata käyttäjien lähettämiä reittejä uusien häiriöiden varalta. Palvelun löytäessä häiriö sille lähetetyltä reitiltä, täytyi sen myös pystyä julkaisemaan viesti MQTT-protokollan avulla aiheeseen, josta reitin lähettäjä saisi tiedon, että lähettämällään reitillä on tieliikennehäiriö.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, sillä työ eteni teknologioiden tutkimisesta kohti itse konkreettista kehittämistoimintaa. Työn toteutusvaihe jaettiin viiteen eri vaiheeseen, joita olivat häiriörajapintojen etsiminen ja käyttäminen, häiriöiden löytäminen ajoneuvon reitiltä, MQTT-toteutus, REST-rajapinnan toteutus ja viimeisenä vaiheena toimi palvelun kontittaminen ja pystyttäminen Azureen.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi toimiva palvelu, joka pystyy seuraamaan sille lähetettyjä koordinaattipisteistä koostuvia reittejä ja myös ilmoittamaan reitin lähettäjälle, mikäli lähettämältään reitiltä löytyy häiriö. Vaikka työn tavoitteet saavutettiin, syntyi työn toteutuksen aikana mahdollisia jatkokehityksen kohteita, joiden avulla palvelusta saa vieläkin toimivamman.
Hankkeessa syntyi tarve selvittää, löytyykö autonomisten bussien ajamilta reitiltä mitään tieliikenteen häiriöitä. Tästä tarpeesta syntyi aihe kehittää tieliikennehäiriöpalvelu, joka selvittää, vaikuttaako sille lähetettyihin reitteihin mitään tiedossa olevia häiriötä. Häiriöiden löytämisen lisäksi oli palvelun tavoitteena myös seurata käyttäjien lähettämiä reittejä uusien häiriöiden varalta. Palvelun löytäessä häiriö sille lähetetyltä reitiltä, täytyi sen myös pystyä julkaisemaan viesti MQTT-protokollan avulla aiheeseen, josta reitin lähettäjä saisi tiedon, että lähettämällään reitillä on tieliikennehäiriö.
Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, sillä työ eteni teknologioiden tutkimisesta kohti itse konkreettista kehittämistoimintaa. Työn toteutusvaihe jaettiin viiteen eri vaiheeseen, joita olivat häiriörajapintojen etsiminen ja käyttäminen, häiriöiden löytäminen ajoneuvon reitiltä, MQTT-toteutus, REST-rajapinnan toteutus ja viimeisenä vaiheena toimi palvelun kontittaminen ja pystyttäminen Azureen.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi toimiva palvelu, joka pystyy seuraamaan sille lähetettyjä koordinaattipisteistä koostuvia reittejä ja myös ilmoittamaan reitin lähettäjälle, mikäli lähettämältään reitiltä löytyy häiriö. Vaikka työn tavoitteet saavutettiin, syntyi työn toteutuksen aikana mahdollisia jatkokehityksen kohteita, joiden avulla palvelusta saa vieläkin toimivamman.