Työvaatteiden pesu- ja jakeluprosessin parantaminen
Liikamaa, Jouni (2022)
Liikamaa, Jouni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052110906
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä DHL Express (Finland) Oy:lle, heidän toiveestaan parantaa työvaatteiden pesu- ja jakeluprosessia. Prosessi oli kehittämistyön alkaessa epäselvä, ja sen järjestelmällisyydessä havaittiin puutteita. Työn tavoitteeksi asetettiin toimeksiantajan työvaatteiden pesu- ja jakeluprosessin kehittäminen järjestelmälliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisen ja ongelmanratkaisun näkökulmasta, hyödyntämällä erilaisia tutkimusmenetelmiä. Onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi vaadittavaa aineistoa kerättiin haastatteluilla, kyselyllä, sekä henkilökohtaisella vierailulla toimeksiantajan tiloissa. Tietoperustassa esiteltiin kehittämistyötä tukevat teoriateemat, jotka olivat: prosessien kehittäminen, järjestelmällinen varastointi, sekä
työvaatteiden pesutoiminta.
Työn tuloksena saatiin kehitettyä toimeksiantajayritykselle järjestelmällinen ja selkeä työvaatteiden pesu- ja jakeluprosessi, jossa toiminta on yhdenmukaista ja henkilökohtaiset työvaatteet palautuvat pesun jälkeen omistajalleen. Lopputuloksena myös prosessin toiminta-alueen siisteys ja systemaattisuus paranivat,
XYZ-analyysin ja prosessiin nimetyn vastuuhenkilön ansiosta.
Johtopäätöksenä huomattiin, että parannetun prosessin toimintamallin pitäisi olla riittävä toimeksiantajayritykselle. Parannetussa prosessissa toiminta tulee olemaan yksinkertaista jokaiselle prosessiin kuuluvalle henkilölle, eikä se vaadi keneltäkään liikaa resursseja. Käyttöönotettavaa toimintamallia voidaan mahdollisesti hyödyntää jatkossa muissakin DHL-konsernin toimipisteissä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämisen ja ongelmanratkaisun näkökulmasta, hyödyntämällä erilaisia tutkimusmenetelmiä. Onnistuneen lopputuloksen saavuttamiseksi vaadittavaa aineistoa kerättiin haastatteluilla, kyselyllä, sekä henkilökohtaisella vierailulla toimeksiantajan tiloissa. Tietoperustassa esiteltiin kehittämistyötä tukevat teoriateemat, jotka olivat: prosessien kehittäminen, järjestelmällinen varastointi, sekä
työvaatteiden pesutoiminta.
Työn tuloksena saatiin kehitettyä toimeksiantajayritykselle järjestelmällinen ja selkeä työvaatteiden pesu- ja jakeluprosessi, jossa toiminta on yhdenmukaista ja henkilökohtaiset työvaatteet palautuvat pesun jälkeen omistajalleen. Lopputuloksena myös prosessin toiminta-alueen siisteys ja systemaattisuus paranivat,
XYZ-analyysin ja prosessiin nimetyn vastuuhenkilön ansiosta.
Johtopäätöksenä huomattiin, että parannetun prosessin toimintamallin pitäisi olla riittävä toimeksiantajayritykselle. Parannetussa prosessissa toiminta tulee olemaan yksinkertaista jokaiselle prosessiin kuuluvalle henkilölle, eikä se vaadi keneltäkään liikaa resursseja. Käyttöönotettavaa toimintamallia voidaan mahdollisesti hyödyntää jatkossa muissakin DHL-konsernin toimipisteissä.