Verkkosivu-uudistus yrityksille suunnatun osion näkökulmasta
Välimäki, Mari (2022)
Välimäki, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411812
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten yritysasiakkaita pystyttäisiin palvelemaan paremmin verkkosivujen välityksellä. Toimeksiantajan haasteena oli, että verkkosivujen yrityksille suunnattu osio ei vastannut asiakastarpeisiin. Työn tarkoituksena oli nykyisten verkkosivujen yrityksille-osion kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksantona Hämeen ammattikorkeakoululle. Hämeen ammattikorkeakoululle on tulossa verkkosivu-uudistus ja tutkimustuloksia sekä tutkimusten kautta kerättyä tietoa voisi käyttää myös uuden verkkosivun suunnittelussa. Verkkosivut ovat nykypäivänä monelle se kanava, josta hankitaan ensimmäisenä tietoa yritykseen ja sen tarjoamiin palveluihin liittyen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten alueen yrityksiä pystyttäisiin palvelemaan paremmin verkkosivujen välityksellä ja miten alueen yritykset löytävät Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamat yrityspalvelut. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta osasta, palvelumuotoitoilusta ja verkkosivujen kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastatteluna. Haastattelun muodoksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään miten alueen yrityksiä pystyttäisiin palvelemaan paremmin ja miten alueen yrittäjät löytävät Hamkin. Teemahaastatteluun osallistui neljä henkilöä. Teemahaastattelut toteutettiin toukokuussa 2022 ja haastatteluun osallistuneet henkilöt valikoituivat Hamkin asiakasrekisterin ja tutkijan oman verkoston kautta. Haastattelut perustuvat tutkimuksen teoriapohjaan.
Teemahaastattelujen perusteella selvisi, miten ja millä keinoilla yrityksiä pystyttäisiin palvelemaan paremmin ja miten palveluiden löydettävyyttä voitaisiin parantaa. Haastatteluissa korostui eri asiakassegmenttien huomioiminen, asiakaskokemuksen kehittäminen, viestinnän parantaminen ja referenssien korostaminen. Sisältöstrategian ja asiakaskokemuksen huomioiminen parantaa yrityksen verkkosivujen käyttömukavuutta. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia nykyisellä ja uudella verkkosivualustalla. Tutkittavaa aihetta voisi tutkia tarkemmin myös hakukoneoptimoinnin kautta. Työn aihe on ajankohtainen ja työelämää hyödyttävä. The purpose of this thesis is to exam ways to serve business clients better through HAMK’s website. The challenge provided by the assignment was that the website didn’t meet client needs. The purpose behind this assignment was to improve the companies and organizations section on HAMK’s website. This thesis was executed as an assignment for Häme University of applied sciences. Häme university of applied sciences is planning to redesign their website where the results of this thesis and gathered research could be applied as design cues. Websites are usually the first channel of information when researching a company and the services they provide. The purpose of this research was to find out how could local businesses find the services provided by Häme university of applied sciences to them and how could these businesses be served better via the website. The theory section of this thesis is composed of two parts, service design and website improvements. The research was conducted as a qualitative interview and the chosen form for this research was a thematic interview. The research was aimed towards finding out how local businesses could be better served and how said businesses find Häme university of applied sciences. The participants for the interviews were chosen from both HAMK’s client register and the researcher’s personal network. In May 2022 thematic interviews were conducted and said interviews were based on theory of this research. Based on the thematic interviews, the means on how to improve the availability of services and the quality of service could be improved upon was found. During the interviews some key things were highlited. These include developing the customer experience, improving on communications, highlighting references and acknowledging differing client segments. Paying attention to the content strategy and customer experience will improve the comfort of use regarding HAMK’s website. The provider of this assignment can refer to the results and findings of this research and apply them with current and future development of the website platform. Further research on search engine optimisation could be beneficial. The subject of this reseach is relevant and benefits businesses.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastatteluna. Haastattelun muodoksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään miten alueen yrityksiä pystyttäisiin palvelemaan paremmin ja miten alueen yrittäjät löytävät Hamkin. Teemahaastatteluun osallistui neljä henkilöä. Teemahaastattelut toteutettiin toukokuussa 2022 ja haastatteluun osallistuneet henkilöt valikoituivat Hamkin asiakasrekisterin ja tutkijan oman verkoston kautta. Haastattelut perustuvat tutkimuksen teoriapohjaan.
Teemahaastattelujen perusteella selvisi, miten ja millä keinoilla yrityksiä pystyttäisiin palvelemaan paremmin ja miten palveluiden löydettävyyttä voitaisiin parantaa. Haastatteluissa korostui eri asiakassegmenttien huomioiminen, asiakaskokemuksen kehittäminen, viestinnän parantaminen ja referenssien korostaminen. Sisältöstrategian ja asiakaskokemuksen huomioiminen parantaa yrityksen verkkosivujen käyttömukavuutta. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia nykyisellä ja uudella verkkosivualustalla. Tutkittavaa aihetta voisi tutkia tarkemmin myös hakukoneoptimoinnin kautta. Työn aihe on ajankohtainen ja työelämää hyödyttävä.