Lapsen osallisuuden lisääminen toiminnan suunnittelussa : tavoitteena paremmin jaksava lapsi varhaiskasvatuksessa
Ahonen, Hanna; Breilin, Emmi (2022)
Ahonen, Hanna
Breilin, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Paraisten kaupungin varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, kuinka osallisuuden lisääminen toiminnan suunnittelussa on vaikuttanut lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana ja onko sillä mahdollisia vaikutuksia lasten kokemaan stressiin. Paraisten kaupunki on osallistunut hankkeeseen koskien lasten osallisuutta sekä lasten osallisuuden tukemista varhaiskasvatuksessa. Paraisten varhaiskasvatuksen henkilökuntaa on koulutettu Tukholoman Reggio Emilia Instituutin kautta työskentelmään reggio-inspiroituneesti.
Lasten osallisuuden lisäämistä sekä sen vaikutusta lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymyksien avulla: Millaisena Paraisten varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat lasten osallisuuden, miten osallisuus ilmenee Paraisten kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä sekä miten työntekijät ovat kokeneet osallisuuden lisäämisen vaikuttaneen lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana?
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä syksyllä 2021. Vastauksia kyselyyn saimme yhdeltätoista Paraisten varhaiskasvatuksen työntekijältä, vastaajina oli päiväkodin johtaja sekä varhaiskasvatuksen hoitajia ja varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimuksen aineistoa analysoimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyömme tuloksina saimme Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksyksiköille selvityksen siitä, kuinka lasten osallisuutta tuetaan Paraisten varhaiskasvatuksessa sekä millä tavoin osallisuuden tukeminen on vaikuttanut lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana. Tuloksistamme kävi ilmi, että Paraisten kaupungissa tuetaan aktiivisesti lasten osallisuutta ja työntekijät ovat motivoituneita lasten osallisuuden tukemiseen. Opinnäytetyömme mukaan kehittämiskohteena voisi olla osallisuuden näkemyksen yhteinäistäminen siten, että jokaisella Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijällä olisi sama näkemys osallisuudesta. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksessa osallisuuden lisäämisen ja tukemisen arvioinnissa sekä kehittämisessä.
Lasten osallisuuden lisäämistä sekä sen vaikutusta lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymyksien avulla: Millaisena Paraisten varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat lasten osallisuuden, miten osallisuus ilmenee Paraisten kaupungin varhaiskasvatusyksiköissä sekä miten työntekijät ovat kokeneet osallisuuden lisäämisen vaikuttaneen lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana?
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä syksyllä 2021. Vastauksia kyselyyn saimme yhdeltätoista Paraisten varhaiskasvatuksen työntekijältä, vastaajina oli päiväkodin johtaja sekä varhaiskasvatuksen hoitajia ja varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimuksen aineistoa analysoimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyömme tuloksina saimme Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksyksiköille selvityksen siitä, kuinka lasten osallisuutta tuetaan Paraisten varhaiskasvatuksessa sekä millä tavoin osallisuuden tukeminen on vaikuttanut lasten jaksamiseen hoitopäivien aikana. Tuloksistamme kävi ilmi, että Paraisten kaupungissa tuetaan aktiivisesti lasten osallisuutta ja työntekijät ovat motivoituneita lasten osallisuuden tukemiseen. Opinnäytetyömme mukaan kehittämiskohteena voisi olla osallisuuden näkemyksen yhteinäistäminen siten, että jokaisella Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijällä olisi sama näkemys osallisuudesta. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää Paraisten kaupungin varhaiskasvatuksessa osallisuuden lisäämisen ja tukemisen arvioinnissa sekä kehittämisessä.