Parhaiden myyntipaikkojen selvittäminen Eye Tracking-teknologian avulla : esillepano opiskelijaravintola Kisällin kahviossa
Yli-Junnila, Essi (2022)
Yli-Junnila, Essi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411717
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytyminen ja tuotesijoittelu vaikuttavat merkittävästi yritysten liiketoiminnalliseen menestykseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Eye Tracking-katseenseurantateknologian avulla toimeksiantaja Unica-ravintolat Oy:n Kisälli-ravintolan kahvion esillepanon toimivuutta ja parhaat myyntipaikat sekä tarjouskyltin näkyvyyttä. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa kahvion esillepanosta, ja sitä kautta auttaa yritystä edistämään tunnuslukujaan, kuten liikevaihtoa tai hävikin määrää.
Tutkimus toteutettiin Kisälli-ravintolan kahviossa Turun Ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuvan tutkimusjoukon avulla. Tutkimuksessa koehenkilöt kävelivät linjaston läpi Eye Tracking-lasit päässään lasien kerätessä dataa katseesta ja sen kulusta. Tämän jälkeen mitattu data yhdistettiin ja saadut tulokset analysoitiin.
Eye Tracking-tutkimuksessa kävi ilmi, että koehenkilöiden katse kohdistui pääasiassa niin vertikaalisesti kuin horisontaalisestikin myyntikalusteiden keskiosiin läpi linjaston. Linjaston lopussa kassapisteellä huomiokyky laski merkittävästi, ja kävi ilmi, että tarjouskyltin näkyvyys oli erittäin heikko. Tämän mukaan toimeksiantajan kahvion parhaat myyntipaikat ovat siis selkeästi keskimmäisillä hyllyillä ja erityisesti linjaston alku- ja keskivaiheilla. Kahvion myyntiä voisi tulosten perusteella kehittää esimerkiksi sijoittelemalla hyväkatteisia tai huonommin myyviä tuotteita linjaston keskiosiin, ja vastaavasti siirtää jo muutenkin hyvin myyvät tuotteet reunoille. Tarjouskyltin värittäminen ja koristelu sekä siirtäminen keskeisemmälle paikalle lisäisi kyltin huomioarvoa.
Tutkimus toteutettiin Kisälli-ravintolan kahviossa Turun Ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuvan tutkimusjoukon avulla. Tutkimuksessa koehenkilöt kävelivät linjaston läpi Eye Tracking-lasit päässään lasien kerätessä dataa katseesta ja sen kulusta. Tämän jälkeen mitattu data yhdistettiin ja saadut tulokset analysoitiin.
Eye Tracking-tutkimuksessa kävi ilmi, että koehenkilöiden katse kohdistui pääasiassa niin vertikaalisesti kuin horisontaalisestikin myyntikalusteiden keskiosiin läpi linjaston. Linjaston lopussa kassapisteellä huomiokyky laski merkittävästi, ja kävi ilmi, että tarjouskyltin näkyvyys oli erittäin heikko. Tämän mukaan toimeksiantajan kahvion parhaat myyntipaikat ovat siis selkeästi keskimmäisillä hyllyillä ja erityisesti linjaston alku- ja keskivaiheilla. Kahvion myyntiä voisi tulosten perusteella kehittää esimerkiksi sijoittelemalla hyväkatteisia tai huonommin myyviä tuotteita linjaston keskiosiin, ja vastaavasti siirtää jo muutenkin hyvin myyvät tuotteet reunoille. Tarjouskyltin värittäminen ja koristelu sekä siirtäminen keskeisemmälle paikalle lisäisi kyltin huomioarvoa.