Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma Suomen Valmentajat ry:lle
Suomela, Reetta (2022)
Suomela, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411735
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä Suomen Valmentajat ry:lle. Suomen Valmentajat ry. on voittoa tavoittelematon yhdistys, jonka toiminnan tehtävänä on edistää urheiluvalmentajien ja muiden urheiluvalmennuksen osaajien yhteisöllisyyttä, osaamista ja arvostusta. Työn tavoitteena oli luoda toimiva sisältömarkkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja pystyy hyödyntämään toiminnassaan.
Produktin tekeminen käynnistettiin kartoittamalla tarve yhdessä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantajalla ei ollut minkäänlaista viestintä- tai markkinointisuunnitelmaa, jonka myötä opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin.
Työ rajattiin sosiaalisen median kanaviin Facebook ja Instagram. Työn rajauksen lisäksi näkökulmaksi valittiin yhdistyksen toiminnasta koulutukset ja jäsenyydet, joihin pääasiassa keskityttiin. Rajaus tehtiin toimeksiantajan yhdistystoiminnan laajuuden vuoksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääkohdasta: markkinointiviestintä ja sosiaalinen media sekä sisältömarkkinointi. Työn muita keskeisiä kohtia ovat johdanto, toimeksiantajan kuvaus, menetelmäosio, sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma sekä pohdinta.
Työn menetelmäosiossa käsiteltiin opinnäytetyöhön valittua lähestymistapaa sekä aineistonkeruumenetelmiä. Lähestymistavaksi valittiin laadullinen menetelmä sekä benchmarking-menetelmä. Laadullisen menetelmän aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, jotka suoritettiin toimeksiantajan työntekijöille. Haastatteluilla selvitettiin toimeksiantajan sosiaalisen median nykytilanne. Benchmarking-menetelmällä tarkasteltiin kahden muun yhdistyksen sosiaalisen median käyttäytymistä.
Kehittämistyönä luotu sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma sisältää tavoitteet ja mittarit sisältömarkkinoinnille, asiakaspersoonan ja asiakaspolun, kanavat, sisällön suunnittelemisen ja sisältökalenterit sekä seurannan ja mittaamisen. Produktin kohderyhmäksi valittiin 18–30-vuotiaat nuoret valmentajat. Työ valmistui suunnitellussa aikataulussa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2022 ja saatiin päätökseen toukokuussa 2022. Kehittämistyön tuotos oli valmiina toimeksiantajan käyttöönotettavaksi kesäkuussa 2022. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja koki saavansa toimintaansa uutuusarvoa ja mahdollisuuden kehittää toimintaansa.
Produktin tekeminen käynnistettiin kartoittamalla tarve yhdessä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantajalla ei ollut minkäänlaista viestintä- tai markkinointisuunnitelmaa, jonka myötä opinnäytetyön aiheeseen päädyttiin.
Työ rajattiin sosiaalisen median kanaviin Facebook ja Instagram. Työn rajauksen lisäksi näkökulmaksi valittiin yhdistyksen toiminnasta koulutukset ja jäsenyydet, joihin pääasiassa keskityttiin. Rajaus tehtiin toimeksiantajan yhdistystoiminnan laajuuden vuoksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääkohdasta: markkinointiviestintä ja sosiaalinen media sekä sisältömarkkinointi. Työn muita keskeisiä kohtia ovat johdanto, toimeksiantajan kuvaus, menetelmäosio, sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma sekä pohdinta.
Työn menetelmäosiossa käsiteltiin opinnäytetyöhön valittua lähestymistapaa sekä aineistonkeruumenetelmiä. Lähestymistavaksi valittiin laadullinen menetelmä sekä benchmarking-menetelmä. Laadullisen menetelmän aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut, jotka suoritettiin toimeksiantajan työntekijöille. Haastatteluilla selvitettiin toimeksiantajan sosiaalisen median nykytilanne. Benchmarking-menetelmällä tarkasteltiin kahden muun yhdistyksen sosiaalisen median käyttäytymistä.
Kehittämistyönä luotu sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma sisältää tavoitteet ja mittarit sisältömarkkinoinnille, asiakaspersoonan ja asiakaspolun, kanavat, sisällön suunnittelemisen ja sisältökalenterit sekä seurannan ja mittaamisen. Produktin kohderyhmäksi valittiin 18–30-vuotiaat nuoret valmentajat. Työ valmistui suunnitellussa aikataulussa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2022 ja saatiin päätökseen toukokuussa 2022. Kehittämistyön tuotos oli valmiina toimeksiantajan käyttöönotettavaksi kesäkuussa 2022. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja koki saavansa toimintaansa uutuusarvoa ja mahdollisuuden kehittää toimintaansa.