Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnetaitopelin toteuttaminen Unityllä

Naskali, Tuomo (2022)

 
Avaa tiedosto
Naskali_Tuomo.pdf (1.996Mt)
Lataukset: 


Naskali, Tuomo
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411810
Tiivistelmä
Oppimispeleillä tarkoitetaan pelejä, joiden ensisijainen tavoite on kasvattaa tai opettaa jotain tietoa tai taitoa. Oppimispelejä tutkitaan ja hyödynnetään opetuksessa yhä enemmän, mutta ala on vielä hajanainen ja tuore. Pelaaja koetaan aktiiviseksi ja itseohjautuvaksi toimijaksi, mikä on yksi oppimisen lähtökohdista nykyisen opetussuunnitelmankin mukaan.

Tunnetaidot ovat tunteiden tunnistamiseen ja ilmaisemiseen sekä itsesäätelyyn liittyviä tietoja ja taitoja, jotka tukevat ihmisen hyvinvointia ja auttavat toimimaan vuorovaikutustilanteissa muiden kanssa. Tunnetaitoja opetetaan alakouluissa.

Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä tietokoneella pelattava tunnetaitopeli.Tekijä oli jo aiemmilla kursseilla ideoinut, kerännyt palautetta ja luonut prototyyppejä interaktiivisesta tarinasta, jossa pelaajan tekemät valinnat vaikuttavat pelin kulkuun. Tarkoitus oli toteuttaa peli toimivaksi Unity-pelinkehitysohjelmalla, ja luoda peliin itse myös graafinen sisältö sekä musiikki. Valmista peliä haluttiin myös päästä testaamaan oikealla kohderyhmällä eli alakouluikäisillä oppilailla.

Peli ohjelmoitiin toimivaksi Unityllä lokakuun 2021 ja tammikuun 2022 välillä. Pelin tyyliksi valittiin 8-bittigrafiikka; peliin piirrettiin 28 taustakuvaa ja kaksi hahmoa ilmeineen make8bitart.com-sivustolla, ja sävellettiin musiikkia beepbox.co-sivustolla. Äänitehosteina käytettiin Creative Commons -lisenssillä varustettuja ääniä freesound.org-sivustolta. Tuloksena syntyi noin 10 minuutin pituinen interaktiivinen tarina välituntipelistä, jossa pelaajan pitää tehdä valintoja liittyen esimerkiksi ristiriitatilanteisiin ja tunteiden ilmaisemiseen. Peli julkaistiin itch.io-palvelimella Internetissä.

Tunnetaitopeliä testattiin helmikuussa 2022 41 kolmasluokkalaisella oppilaalla helsinkiläisessä alakoulussa. He pelasivat pelin läpi ja kertoivat mielipiteensä lyhyellä nettikyselylomakkeella. Tulosten perusteella he ymmärsivät pelin idean ja osasivat pelata sitä. Oppilaat pitivät pelin tarinasta, grafiikasta ja varsinkin sen musiikista. Tosin graafista sisältöä toivottiin myös paremmaksi. Muina kehittämiskohteina mainittiin muun muassa tarinan pituuden kasvattaminen ja kertojan äänen lisääminen.

Opinnäytetyön puitteissa ei ehditty tutkia, oppiiko peliä pelaamalla todella tunnetaitoja. Joka tapauksessa palaute rohkaisee jatkotyöstämään peliä eteenpäin ja hyödyntämään sitä yhtenä osana tunnetaitojen opetusta alakouluissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste