Business Excellence through strategy implementation
Tutti, Joonas (2022)
Tutti, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511866
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää strategian toteuttamisen menestystekijät ja tutkia, kuinka menestystekijät toteutuivat yhtiön liiketoimintayksikössä. Lisäksi saadut tiedot koottiin antamaan Yhtiölle tietopohja ja suuntaviivat kehittämissuunnitelman muodostamiseksi.
Tutkimuksen metodologinen tausta keskittyi toimintatutkimukseen, joka on laadullisen tutkimuksen muoto. Tutkimuksen tiedonhankintaprosessi oli kaksivaiheinen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa sovellettiin teoreettisen analyysin metodologiaa, kirjallisuuskatsausta. Katsaus sisälsi liiketoimintastrategian teorian ja periaatteet sekä onnistuneen strategian toteuttamisen yhteiset piirteet, mutta myös sen epäonnistumiset.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa, osaksi toimintatutkimusta, valittiin tiedonkeruumenetelmäksi kysely. Tämän tuloksena tehtiin selvitys liiketoimintayksikön strategian toteutuksen onnistumisesta. Hankitut tiedot analysoitiin, ja tulokset koottiin yhteen.
Tämän tutkimuksen ensimmäinen käytännön sovellus oli näkemys liiketoimintayksiköiden strategian toteuttamisen kypsyysasteesta. Toinen oli liiketoimintayksiköiden strategian toteuttamisen gap-analyysi suhteessa tavoitetasoon. Kolmantena oli koottu ohjeistus liiketoimintayksikön strategian toteuttamisen kehittämissuunnitelmalle.
Tutkimuksen metodologinen tausta keskittyi toimintatutkimukseen, joka on laadullisen tutkimuksen muoto. Tutkimuksen tiedonhankintaprosessi oli kaksivaiheinen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa sovellettiin teoreettisen analyysin metodologiaa, kirjallisuuskatsausta. Katsaus sisälsi liiketoimintastrategian teorian ja periaatteet sekä onnistuneen strategian toteuttamisen yhteiset piirteet, mutta myös sen epäonnistumiset.
Tutkimuksen toisessa vaiheessa, osaksi toimintatutkimusta, valittiin tiedonkeruumenetelmäksi kysely. Tämän tuloksena tehtiin selvitys liiketoimintayksikön strategian toteutuksen onnistumisesta. Hankitut tiedot analysoitiin, ja tulokset koottiin yhteen.
Tämän tutkimuksen ensimmäinen käytännön sovellus oli näkemys liiketoimintayksiköiden strategian toteuttamisen kypsyysasteesta. Toinen oli liiketoimintayksiköiden strategian toteuttamisen gap-analyysi suhteessa tavoitetasoon. Kolmantena oli koottu ohjeistus liiketoimintayksikön strategian toteuttamisen kehittämissuunnitelmalle.