Lasten ja nuorten osallisuuden edistäminen Lausteella : työpajatoiminnan avulla ehdotuksia asukasbudjettiin
Jokiniemi, Juulia; Lindqvist, Katariina (2022)
Jokiniemi, Juulia
Lindqvist, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511869
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantaja on Fingerroosin säätiön Lausteen lähiötupa ja tämän työn tarkoituksena oli edistää lasten ja nuorten osallisuutta Lausteen alueella. Toimeksiantajamme ilmaisi tarpeen osallistaa lapsia ja nuoria juuri Lausteella, sillä se näyttäytyy Turun pienalueista voimakkaasti eriytyneeltä. Toimeksiantajamme näki hyvänä mahdollisuutena ottaa osaa Turun kaupungin asukasbudjettiprosessiin ja näin osallistaa Lausteen alueen lapsia ja nuoria kehittämään omaa asuinaluettaan.
Itse osallisuuden edistäminen tapahtui työpajatoiminnan keinoin. Työpajoissa lapset ja nuoret pääsivät ideoimaan aarrekarttamenetelmän avulla, mitä haluaisivat kehittää Lausteen alueelle. Eli tehtävänämme oli luoda mukaansatempaavaa työpajatoimintaa Lausteen alakoulun oppilaille, ohjata ne sekä kerätä niistä saadut kehittämisideat. Työpajat järjestettiin Lausteen alakoulun luokkatiloissa vuoden 2021 marraskuussa.
Työpajoista tehtiin kyselylomake. Siinä osallistujilta tiedusteltiin, oliko heillä ollut kivaa työpajassa ja saivatko he mielestään mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa Lausteen alueen tulevaisuuteen. Kyselylomakkeessa oli myös mahdollisuus antaa halutessaan avointa palautetta työpajatoiminnasta. Kyselylomakkeen tukena käytimme myös havainnointia tiedonkeruumenetelmänä.
Saadut tulokset kyselylomakkeesta osoittivat, että lapsilla ja nuorilla oli ollut kivaa työpajoissa. Selvä enemmistö vastaajista koki, että oli saanut osallistua ja mahdollisuuden vaikuttaa Lausteen alueen tulevaisuuteen. Havainnoinnin tulokset tukivat saatuja kyselylomakkeen vastauksia. Saimme hyvää palautetta Lausteen alakoulun oppilailta, opettajilta sekä toimeksiantajaltamme työpajojen onnistuneisuudesta.
Itse osallisuuden edistäminen tapahtui työpajatoiminnan keinoin. Työpajoissa lapset ja nuoret pääsivät ideoimaan aarrekarttamenetelmän avulla, mitä haluaisivat kehittää Lausteen alueelle. Eli tehtävänämme oli luoda mukaansatempaavaa työpajatoimintaa Lausteen alakoulun oppilaille, ohjata ne sekä kerätä niistä saadut kehittämisideat. Työpajat järjestettiin Lausteen alakoulun luokkatiloissa vuoden 2021 marraskuussa.
Työpajoista tehtiin kyselylomake. Siinä osallistujilta tiedusteltiin, oliko heillä ollut kivaa työpajassa ja saivatko he mielestään mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa Lausteen alueen tulevaisuuteen. Kyselylomakkeessa oli myös mahdollisuus antaa halutessaan avointa palautetta työpajatoiminnasta. Kyselylomakkeen tukena käytimme myös havainnointia tiedonkeruumenetelmänä.
Saadut tulokset kyselylomakkeesta osoittivat, että lapsilla ja nuorilla oli ollut kivaa työpajoissa. Selvä enemmistö vastaajista koki, että oli saanut osallistua ja mahdollisuuden vaikuttaa Lausteen alueen tulevaisuuteen. Havainnoinnin tulokset tukivat saatuja kyselylomakkeen vastauksia. Saimme hyvää palautetta Lausteen alakoulun oppilailta, opettajilta sekä toimeksiantajaltamme työpajojen onnistuneisuudesta.