Kirjolohen (Oncorhynchus mykiss) lisäarvon mallintaminen kotimaisen alkutuotannon myynnin tueksi
Hellström, Ella (2022)
Hellström, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511970
Tiivistelmä
Kalankasvatus on yksi maailman tehokkaimmista tavoista tuottaa kestävästi eläinperäistä proteiinia ja vesiviljelyn edistäminen yksi valtion kärkihankkeista. Kalankasvatuksen täytyy paitsi uudistua jatkuvasti, myös yritysten opetella kommunikoimaan arvoperusteisesti niistä kaikista hyödyistä, joita vesiviljelytuotanto voi tarjota. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Brändö Lax Ab, joka on yksi Suomen suurimmista kirjolohen (Oncorhynchus mykiss) ruokakalakasvattajista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työkaluja ja keinoja, joilla toimeksiantajayritys voisi ottaa arvomyynnin käyttöön ja selvittää elementtejä, joiden avulla voidaan kommunikoida kirjolohen kasvatuksen asiakashyödyistä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti myyntityöhön alkutuottajan näkökulmasta. Teoriaosio käsittelee kotimaisen kirjolohentuotannon nykytilaa tarjontavetoisessa markkinassa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teemahaastatteluina, jonka teemat rakennettiin teoriaan pohjautuen tarkoituksena selvittää kotimaisen kirjolohen asiakashyötyjä kalakaupan jalostus- ja tukkuportaassa.
Kalanviljely-yritys voi vaikuttaa tuotteidensa arvoon rakentamalla toimintansa systemaattisen asiakasymmärryksen ympärille. Tämä tarkoittaa asiakashyötyjen kartoittamista ja yrityksen liiketoiminnan johtamista niin, että arvomyynti mahdollistetaan. Arvomyynti voidaan ottaa käyttöön hyötykuvamallinnuksen avulla yrityskulttuurin ollessa kypsä arvosta viestimiselle. Yhteistyö asiakkaan ja myyjän välillä perustuu luottamukselle ja yhteisymmärrykselle.
Tuotannon perusasioiden, kuten perkuun elintarvikehygienian ollessa kunnossa, tulisi kirjolohenkasvattajan kiinnittää huomiota asiakkaan toivomuksiin erityisesti tuoteluokitteluiden osalta. Aito vastuullisuus on päivittäistä tekemistä ja kehittämistä sisällyttäen toimintaan organisaation arvot.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työkaluja ja keinoja, joilla toimeksiantajayritys voisi ottaa arvomyynnin käyttöön ja selvittää elementtejä, joiden avulla voidaan kommunikoida kirjolohen kasvatuksen asiakashyödyistä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti myyntityöhön alkutuottajan näkökulmasta. Teoriaosio käsittelee kotimaisen kirjolohentuotannon nykytilaa tarjontavetoisessa markkinassa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teemahaastatteluina, jonka teemat rakennettiin teoriaan pohjautuen tarkoituksena selvittää kotimaisen kirjolohen asiakashyötyjä kalakaupan jalostus- ja tukkuportaassa.
Kalanviljely-yritys voi vaikuttaa tuotteidensa arvoon rakentamalla toimintansa systemaattisen asiakasymmärryksen ympärille. Tämä tarkoittaa asiakashyötyjen kartoittamista ja yrityksen liiketoiminnan johtamista niin, että arvomyynti mahdollistetaan. Arvomyynti voidaan ottaa käyttöön hyötykuvamallinnuksen avulla yrityskulttuurin ollessa kypsä arvosta viestimiselle. Yhteistyö asiakkaan ja myyjän välillä perustuu luottamukselle ja yhteisymmärrykselle.
Tuotannon perusasioiden, kuten perkuun elintarvikehygienian ollessa kunnossa, tulisi kirjolohenkasvattajan kiinnittää huomiota asiakkaan toivomuksiin erityisesti tuoteluokitteluiden osalta. Aito vastuullisuus on päivittäistä tekemistä ja kehittämistä sisällyttäen toimintaan organisaation arvot.