Påverkan av den snabba utvecklingen av sociala medier på marknadsföringsbyråer i Finland
Torsell, Daniel (2022)
Torsell, Daniel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511981
Tiivistelmä
Social media är idag en betydande del av marknadsföring och därför är det viktigt för marknadsföringsbyråer att kunna bygga upp marknadsföringen på sociala medier effektivt. Problemet som många stött på, är att mängden innehåll som publiceras är enorm och att stå ut är fortsättningsvis svårare. Syftet med arbetet var att undersöka hur marknadsföringsbyråer i Finland reagerar på den snabba utvecklingen som sker på sociala medier och diskutera hur utvecklingen syns och påverkar dem. Arbetet begränsades enligt det här till att undersöka utvecklingen av sociala medier endast ur synvinkeln av finska marknadsföringsbyråer genom att intervjua personer med minst fem års arbetserfarenhet inom marknadsföring, som alla jobbar i en finsk marknadsföringsbyrå. I detta arbete valdes en kvalitativ forskningsmetod, där data samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Och för att utföra de semistrukturerade intervjuerna, gjordes en intervjuguide med 17 frågor Arbetet resulterade i att krav på innehållets relevans och kvalité har ökat. Organisk synlighet är mycket svårt för företag att skapa, och marknadsföringsbyråer förlitar sig på olika former av betald synlighet och samarbetet med inflytelserika personer. Nya teknologiska framsteg hjälper att effektivera delar av marknadsföringen som ger mer tid till strategiskt planerande och genom samarbete mellan byråer kan man snabbare reagera samt fokusera på egna kärnkunskaper. Nya datahanteringsverktyg har fört med sig framsteg inom testande och resultatmätning, men ett problem som marknadsförare stött på är att sociala mediers snabba utveckling gjort jämförande mellan gamla och nya kampanjer svårare och diskussioner om individens integritet kan göra insamlandet av data svårare i framtiden. Vilket är ett problem som marknadsförarna inte har ett klart svar till. Arbetet fick även fram att framtidens sociala medier tros se många nya appliceringar av vad social media innebär och att sociala medier inte kommer att försvinna någonstans. Tvärtom kommer växelverkan på digitala kanaler att bli allt starkare i framtiden och marknadsförarna kommer att följa med människorna dit det går och reagera till utvecklingen på bästa möjliga sätt.