Sähköinen perhekeskus : perhekeskuksen tehtävien huomioiminen digitaalisen palvelun kehittämisessä
Brunberg, Anne (2022)
Brunberg, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511935
Tiivistelmä
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja terveyttä edistäviä perhekeskuksia sekä alueellisia sähköisiä perhekeskuksia on kehitetty Suomessa 2000-luvulta lähtien. Sähköisten perhepalveluiden tarjonta on ollut hajanaista, jonka vuoksi yhteiskehittämisen periaatteella on aloitettu kansallisen sähköisen perhekeskuksen kehittäminen DigiFinlandin koordinoimana.
Tämä kehittämisprojekti tehtiin DigiFinlandin toimeksiantona ja tavoitteena oli selvittää, miten sähköinen perhekeskus pystyy tukemaan fyysistä perhekeskustoimintaa. Kehittämisprojektin tarkoitus on vahvistaa sähköisen perhekeskuksen kehittämistoimintaa siten, että sähköisen asioinnin avulla pystytään vastaamaan perhekeskustoiminnalle asetettuihin tehtäviin.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella sähköisen perhekeskuksen projektiryhmän jäseniltä, jotka ovat osallistuneet sähköisen perhekeskuksen kehittämiseen. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien näkemyksiä sähköisen perhekeskuksen kehittämisen tueksi. Kehittämisprojektin aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten perusteella fyysisen ja sähköisen perhekeskustoiminnan palvelujen yhdistämistä tulisi edistää selkeiden palvelupolkujen tuottamisella sekä tehokkaalla sähköisellä palveluohjauksella jo olemassa oleviin fyysisiin ja sähköisiin palveluihin. Kehittämisprojektin tulosten pohjalta laadittiin tuotos, jonka avulla arvioidaan ja ohjataan sähköisen perhekeskuksen kehittämistyötä.
Tämä kehittämisprojekti tehtiin DigiFinlandin toimeksiantona ja tavoitteena oli selvittää, miten sähköinen perhekeskus pystyy tukemaan fyysistä perhekeskustoimintaa. Kehittämisprojektin tarkoitus on vahvistaa sähköisen perhekeskuksen kehittämistoimintaa siten, että sähköisen asioinnin avulla pystytään vastaamaan perhekeskustoiminnalle asetettuihin tehtäviin.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella sähköisen perhekeskuksen projektiryhmän jäseniltä, jotka ovat osallistuneet sähköisen perhekeskuksen kehittämiseen. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien näkemyksiä sähköisen perhekeskuksen kehittämisen tueksi. Kehittämisprojektin aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten perusteella fyysisen ja sähköisen perhekeskustoiminnan palvelujen yhdistämistä tulisi edistää selkeiden palvelupolkujen tuottamisella sekä tehokkaalla sähköisellä palveluohjauksella jo olemassa oleviin fyysisiin ja sähköisiin palveluihin. Kehittämisprojektin tulosten pohjalta laadittiin tuotos, jonka avulla arvioidaan ja ohjataan sähköisen perhekeskuksen kehittämistyötä.