Terveysalan opiskelijoiden moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppiminen moduuliharjoittelussa
Mansikka, Aleksi; Laitinen, Viivi (2022)
Mansikka, Aleksi
Laitinen, Viivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511984
Tiivistelmä
Moduuliharjoittelussa opiskelijat harjoittelevat tulevan ammattinsa vastuuta moniammatillisessa opiskelijaryhmässä. Moduuliharjoittelussa opiskelijat saavat
enemmän vastuuta kuin tavallisessa harjoittelussa osallistuvat jatkuvasti potilaan hoitoon ja päätöksen tekoon.
Moduuliharjoittelu on uusi harjoittelumuoto, joka otettiin käyttöön Sosterissa
vuonna 2018. Moduuliharjoittelun tavoitteena on edistää opiskelijoiden moniammatillista oppimista ja yhteistyöosaamisen taitoja. Opiskelijat toimivat harjoittelun ajan moniammatillisessa moduuliryhmässä, joka koostuu sairaanhoitaja-,
fysioterapeutti-, lähihoitaja- ja jalkaterapeuttiopiskelijoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveysalan opiskelijoiden oppimista
moniammatillisessa moduuliharjoittelussa Xamkissa Savonlinnan kampuksella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa terveysalan opiskelijoiden moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppimisesta moduuliharjoittelussa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampukselle. Opinnäytetyötä ohjasi tutkimuskysymys “Millaisia moniammatillisen yhteistyöosaamisen taitoja terveysalan opiskelijat oppivat moduuliharjoittelussa?”
Käytimme Heta-Maija Leinon (2012) kyselyä, jossa käsiteltiin opiskelijoiden moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppimista. Saimme Leinolta luvan muokata
kyselyä, jotta se soveltuisi paremmin opinnäytetyöhömme. Kysely lähetettiin 44
terveysalan opiskelijalle, joista 27 vastasi kyselyyn.
Tuloksista saimme tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja oppimisesta moniammatillisessa moduuliharjoittelussa. Vastaukset olivat pääsääntöisesti myönteisiä
moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppimisen suhteen. Opiskelijat ymmärsivät moniammatillisen vastuunsa ja pitivät moniammatillista oppimista/työtä merkittävänä potilaan hoidon kannalta.
Jatkokehitysideana moduuliharjoittelulle voisi luoda selkeän harjoittelumallin,
jonka mukaan moduuliharjoittelu etenisi johon opiskelijat kykenisivät perehtymään etukäteen
enemmän vastuuta kuin tavallisessa harjoittelussa osallistuvat jatkuvasti potilaan hoitoon ja päätöksen tekoon.
Moduuliharjoittelu on uusi harjoittelumuoto, joka otettiin käyttöön Sosterissa
vuonna 2018. Moduuliharjoittelun tavoitteena on edistää opiskelijoiden moniammatillista oppimista ja yhteistyöosaamisen taitoja. Opiskelijat toimivat harjoittelun ajan moniammatillisessa moduuliryhmässä, joka koostuu sairaanhoitaja-,
fysioterapeutti-, lähihoitaja- ja jalkaterapeuttiopiskelijoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa terveysalan opiskelijoiden oppimista
moniammatillisessa moduuliharjoittelussa Xamkissa Savonlinnan kampuksella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa terveysalan opiskelijoiden moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppimisesta moduuliharjoittelussa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampukselle. Opinnäytetyötä ohjasi tutkimuskysymys “Millaisia moniammatillisen yhteistyöosaamisen taitoja terveysalan opiskelijat oppivat moduuliharjoittelussa?”
Käytimme Heta-Maija Leinon (2012) kyselyä, jossa käsiteltiin opiskelijoiden moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppimista. Saimme Leinolta luvan muokata
kyselyä, jotta se soveltuisi paremmin opinnäytetyöhömme. Kysely lähetettiin 44
terveysalan opiskelijalle, joista 27 vastasi kyselyyn.
Tuloksista saimme tietoa opiskelijoiden kokemuksista ja oppimisesta moniammatillisessa moduuliharjoittelussa. Vastaukset olivat pääsääntöisesti myönteisiä
moniammatillisen yhteistyöosaamisen oppimisen suhteen. Opiskelijat ymmärsivät moniammatillisen vastuunsa ja pitivät moniammatillista oppimista/työtä merkittävänä potilaan hoidon kannalta.
Jatkokehitysideana moduuliharjoittelulle voisi luoda selkeän harjoittelumallin,
jonka mukaan moduuliharjoittelu etenisi johon opiskelijat kykenisivät perehtymään etukäteen
