Hotellin vastaanoton taloudellisten indikaattoreiden johtaminen koronaviruksen aikana
Alho, Anne; Puranen, Otto (2022)
Alho, Anne
Puranen, Otto
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511959
Tiivistelmä
Koronavirus on vaikuttanut hotellien taloudellisiin indikaattoreihin ja näiden indikaattoreiden johtamiseen suuresti. Vuonna 2019 alkanut ja 2020 maaliskuussa pandemiaksi julistettu koronavirus romahdutti pääkaupunkiseudun hotellien asiakasmäärät ja siihen jouduttiin reagoimaan vahvasti majoitusalalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat hotellin vastaanoton tärkeimmät taloudelliset indikaattorit, miten koronavirus on vaikuttanut näihin taloudellisiin indikaattoreihin ja miten koronaviruksen tuomiin vaikutuksiin on reagoitu hotellien vastaanotoissa.
Tietoperustassa kerrotaan, mikä koronavirus on ja miten se on vaikuttanut pääkaupunkiseudun hotellien toimintaan. Lisäksi siinä esitellään revenue managementin perusteet, sekä esitellään hotellin majoitustoiminnan tärkeimpiä taloudellisia indikaattoreita. Tietoperustan päättää kriisijohtamisen ABC, joka nostaa esiin tärkeitä kriisijohtamisen perusasioita.
Tutkimusosa toteutettiin maalis-huhtikuussa 2022. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä eli kyseessä oli määrällinen tutkimusote. Tutkimuksessa käytettiin avuksi Webropol verkkotyökalun kautta rakennettua kyselylomaketta. Kysely lähetettiin Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla sijaitsevan 60 eri hotellin vastaanoton sähköpostiosoitteeseen.
Tutkimuksessa selvisi, että taloudelliset indikaattorit ovat pääsääntöisesti hyvin tiedossa hotelleissa, niitä seurataan melko aktiivisesti ja niihin on pyritty koronaviruksen aikana reagoimaan vahvasti. Tutkimus osoitti koronaviruksen vaikutusten olleen laajoja jokaisessa hotellissa, varsinkin kriisin alkuaikoina, mutta myös eroja hotellien välillä ilmeni. Tutkimuksen mukaan kaikissa hotelleissa oli myös reagoitu johtamisessa, taloudellisten indikaattoreiden parantamiseksi. Tutkimus osoitti, että selkeästi suurin osa vastaajista näkee hotellinsa tulevaisuuden positiivisena.
Koronaviruksen vaikutukset majoitusalaan ovat olleet hyvin kattavat ja vaikutukset tulevat jatkumaan vielä pitkään. Hotelleissa on pyritty löytämään innovatiivisia tapoja vaikuttaa positiivisesti taloudellisiin indikaattoreihin ja sitä myötä luomaan uusia tapoja toimia. Ongelma tulevaisuudessa on matkailualalla työvoiman saatavuus, johon yhtenä ratkaisuna on nähtävissä työperäisen maahanmuuton lisääminen, sekä alan moniosaamiseen tähtäävän koulutuksen lisääminen.
Vaikka koronaviruksen vaikutukset ovat olleet suuria, on matkailualan tulevaisuuden näkymä silti positiivinen. Suurin haaste tulevaisuudessa alalla tulee olemaan työvoiman saatavuuden varmistaminen, johon tarvitaan yhteistyötä kaikilta alan toimijoilta ja oppilaitoksilta
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä ovat hotellin vastaanoton tärkeimmät taloudelliset indikaattorit, miten koronavirus on vaikuttanut näihin taloudellisiin indikaattoreihin ja miten koronaviruksen tuomiin vaikutuksiin on reagoitu hotellien vastaanotoissa.
Tietoperustassa kerrotaan, mikä koronavirus on ja miten se on vaikuttanut pääkaupunkiseudun hotellien toimintaan. Lisäksi siinä esitellään revenue managementin perusteet, sekä esitellään hotellin majoitustoiminnan tärkeimpiä taloudellisia indikaattoreita. Tietoperustan päättää kriisijohtamisen ABC, joka nostaa esiin tärkeitä kriisijohtamisen perusasioita.
Tutkimusosa toteutettiin maalis-huhtikuussa 2022. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella menetelmällä eli kyseessä oli määrällinen tutkimusote. Tutkimuksessa käytettiin avuksi Webropol verkkotyökalun kautta rakennettua kyselylomaketta. Kysely lähetettiin Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla sijaitsevan 60 eri hotellin vastaanoton sähköpostiosoitteeseen.
Tutkimuksessa selvisi, että taloudelliset indikaattorit ovat pääsääntöisesti hyvin tiedossa hotelleissa, niitä seurataan melko aktiivisesti ja niihin on pyritty koronaviruksen aikana reagoimaan vahvasti. Tutkimus osoitti koronaviruksen vaikutusten olleen laajoja jokaisessa hotellissa, varsinkin kriisin alkuaikoina, mutta myös eroja hotellien välillä ilmeni. Tutkimuksen mukaan kaikissa hotelleissa oli myös reagoitu johtamisessa, taloudellisten indikaattoreiden parantamiseksi. Tutkimus osoitti, että selkeästi suurin osa vastaajista näkee hotellinsa tulevaisuuden positiivisena.
Koronaviruksen vaikutukset majoitusalaan ovat olleet hyvin kattavat ja vaikutukset tulevat jatkumaan vielä pitkään. Hotelleissa on pyritty löytämään innovatiivisia tapoja vaikuttaa positiivisesti taloudellisiin indikaattoreihin ja sitä myötä luomaan uusia tapoja toimia. Ongelma tulevaisuudessa on matkailualalla työvoiman saatavuus, johon yhtenä ratkaisuna on nähtävissä työperäisen maahanmuuton lisääminen, sekä alan moniosaamiseen tähtäävän koulutuksen lisääminen.
Vaikka koronaviruksen vaikutukset ovat olleet suuria, on matkailualan tulevaisuuden näkymä silti positiivinen. Suurin haaste tulevaisuudessa alalla tulee olemaan työvoiman saatavuuden varmistaminen, johon tarvitaan yhteistyötä kaikilta alan toimijoilta ja oppilaitoksilta