Menestyvän jääkiekkoagenttiyrityksen rakentaminen
Alatalo, Santeri (2022)
Alatalo, Santeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052512018
Tiivistelmä
Ammattilaisjääkiekkoilijan taustalla vaikuttaa usein agentti, joka on merkittävässä roolissa urheilijan elämässä. Jääkiekkoilijat antavat agenteille ja heidän yrityksilleen oikeuden edustaa, avustaa ja neuvotella kaikissa pelaajaa koskevissa sopimusasioissa sekä palkkaneuvotteluissa. Usein agentit mielletään pelkästään pelaajien edustajaksi seurojen neuvottelupöydissä. Opinnäytetyössä huomataan, että agenttien työtehtävien kirjo oli todellisuudessa kuitenkin paljon moninaisempi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten rakennetaan menestyvä jääkiekkoagenttiyritys. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee yrittäjyyttä, palveluyrittäjyyttä ja jääkiekkoagenttitoimintaa. Tavoitteeseen tähdättiin tutkimalla jääkiekkoagenttien toiminnan lainalaisuuksia, palveluita ja asiakastyytyväisyyttä, sekä palveluntarjoajan että palvelunsaajan näkökulmista.
Yrittäjyyteen, yrityksen palveluntarjontaan sekä palveluyrityksen menestystekijöihin perehdyttiin aikaisempien tutkimusten, artikkelien ja kirjallisuuden avulla. Jääkiekkoammattilaisten pitkäaikaiset kokemukset agenttien ja yritysten toiminnasta sekä omat havainnot uran varrelta antoivat asiantuntevan perustan aiheen käsittelyyn.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluihin osallistui kolme jääkiekkoagenttia ja seitsemän jääkiekkoilijaa. Agentit olivat toimineet vähintään kymmenen vuotta jääkiekon parissa. Jääkiekkoilijat omasivat maajoukkuekokemusta ja olivat käyttäneet agenttien palveluita koko uransa ajan. Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla keväällä 2022.
Tutkimustulokset osoittivat, että keskinäisen luottamuksen rakentaminen oli merkittävässä osassa pelaajan ja agentin yhteistyön kannalta. Agenttien näkökulmasta jääkiekkoilijan persoonan, arvomaailman ja pelaajatyypin tunteminen oli edesauttava tekijä taloudellisesti hyvän sopimuksen neuvottelemiseksi. Menestyvän agenttiyrittäjyyden perustana oli tarkkaan harkittu asiakashankinta ja imagon rakentaminen. Onnistuneet asiakashankinnat vaikuttivat tuottavuuteen ja positiivisesti yrityksen imagoon. Agenttiyritysten välinen kilpailu asiakkaista on laajentanut palveluiden tarjontaa ja modernin menestyvän agenttiyrityksen työnkuva oli vaihtunut neuvottelupöytien ammattilaisesta urheilijan kokonaisvaltaiseen huomioimiseen.
Tämä tutkimus kohdistui jääkiekkoagentteihin. Tutkimusaihetta voisi laajentaa perehtymällä muita urheilulajeja tai artisteja edustaviin agenttiyrityksiin. Myös agenttien neuvottelutaitoihin syventyminen voisi olla mielenkiintoinen lisätutkimuksen arvoinen asia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten rakennetaan menestyvä jääkiekkoagenttiyritys. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee yrittäjyyttä, palveluyrittäjyyttä ja jääkiekkoagenttitoimintaa. Tavoitteeseen tähdättiin tutkimalla jääkiekkoagenttien toiminnan lainalaisuuksia, palveluita ja asiakastyytyväisyyttä, sekä palveluntarjoajan että palvelunsaajan näkökulmista.
Yrittäjyyteen, yrityksen palveluntarjontaan sekä palveluyrityksen menestystekijöihin perehdyttiin aikaisempien tutkimusten, artikkelien ja kirjallisuuden avulla. Jääkiekkoammattilaisten pitkäaikaiset kokemukset agenttien ja yritysten toiminnasta sekä omat havainnot uran varrelta antoivat asiantuntevan perustan aiheen käsittelyyn.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluihin osallistui kolme jääkiekkoagenttia ja seitsemän jääkiekkoilijaa. Agentit olivat toimineet vähintään kymmenen vuotta jääkiekon parissa. Jääkiekkoilijat omasivat maajoukkuekokemusta ja olivat käyttäneet agenttien palveluita koko uransa ajan. Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilökohtaisilla teemahaastatteluilla keväällä 2022.
Tutkimustulokset osoittivat, että keskinäisen luottamuksen rakentaminen oli merkittävässä osassa pelaajan ja agentin yhteistyön kannalta. Agenttien näkökulmasta jääkiekkoilijan persoonan, arvomaailman ja pelaajatyypin tunteminen oli edesauttava tekijä taloudellisesti hyvän sopimuksen neuvottelemiseksi. Menestyvän agenttiyrittäjyyden perustana oli tarkkaan harkittu asiakashankinta ja imagon rakentaminen. Onnistuneet asiakashankinnat vaikuttivat tuottavuuteen ja positiivisesti yrityksen imagoon. Agenttiyritysten välinen kilpailu asiakkaista on laajentanut palveluiden tarjontaa ja modernin menestyvän agenttiyrityksen työnkuva oli vaihtunut neuvottelupöytien ammattilaisesta urheilijan kokonaisvaltaiseen huomioimiseen.
Tämä tutkimus kohdistui jääkiekkoagentteihin. Tutkimusaihetta voisi laajentaa perehtymällä muita urheilulajeja tai artisteja edustaviin agenttiyrityksiin. Myös agenttien neuvottelutaitoihin syventyminen voisi olla mielenkiintoinen lisätutkimuksen arvoinen asia.