Onnistuneen liikemerkin kriteereitä : Esimerkkinä DataSeppä tmi
Pajukangas, Vuokko (2014)
Pajukangas, Vuokko
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli luoda DataSepälle liikemerkki onnistuneen liikemerkin kriteerien mukaisesti. DataSeppä on varsin uusi yritys, joka tarjoaa asiakkailleen järjestelmien ylläpitoa ja ohjelmistokehitystä.
Käytännön osuudessa DataSepälle suunniteltiin liikemerkki, käyntikortti, esite sekä muuta materiaalia. Tavoitteena oli suunnitella yksinkertainen ja yrityksen toimialaan sopiva liikemerkki. Teoriaosuudessa käsitellään liikemerkin historiaa, taustatutkimusta ja brändiä sekä yleisesti hyvän liikemerkin ominaisuuksia. Liikemerkin visuaalisen suunnittelun puolelta käsitellään värivalintoja, muotoja, liikkeen merkitystä, symboliikkaa ja tunnuksia sekä liikemerkin sommittelua ja graafisia ohjeita. Yksi näkökulma on myös kultaisen leikkauksen käyttäminen liikemerkin suunnittelussa.
Käytännön osuudessa DataSepälle suunniteltiin liikemerkki, käyntikortti, esite sekä muuta materiaalia. Tavoitteena oli suunnitella yksinkertainen ja yrityksen toimialaan sopiva liikemerkki. Teoriaosuudessa käsitellään liikemerkin historiaa, taustatutkimusta ja brändiä sekä yleisesti hyvän liikemerkin ominaisuuksia. Liikemerkin visuaalisen suunnittelun puolelta käsitellään värivalintoja, muotoja, liikkeen merkitystä, symboliikkaa ja tunnuksia sekä liikemerkin sommittelua ja graafisia ohjeita. Yksi näkökulma on myös kultaisen leikkauksen käyttäminen liikemerkin suunnittelussa.